Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Smit Internationale bergt supertanker

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Smit Internationale bergt supertanker

Tot 1 uur na de komst van 't RD niet storen s.v.p. Oliereus wellicht naar Verolme Rozenburg

2 minuten leestijd

ROTTERDAM — Bergers van Smit in Rotterdam gaan de geknakte tanker „Energy concentration" in veiligheid brengen. Smit internationale heeft woensdagavond een contract afgesloten met de eigenaars van de tanker om schip en lading te

bergen.

De olie zaf overgepompt worden naar een nog te charteren mammoettanker langszij. De zwaar beschadigde tanker wordt door Smit later naar een werf gesleept. Dit hebben de Rotterdamse havenautoriteiten en Smit zelf bekendgemaakt. Direct na de ondertekening van het contract is een bergingsploeg van Smit-Tak (een dochter van Smit internationale) aan boord gegaan met pompen en slangen.

Het overpompen van de 111.000 ton ruwe. olie uit de „Energy concentration" naar de mammoet langszij zal naar schatting van een Smit-woordvoerder vier tot vijf dagen duren. Het is nog niet bekend welke mammoettanker gecharterd zal worden voor het overnemen van de olie.

Bij Verolme

Verzekeraars en eigenaars van de Liberiaanse supertanker hebben nog geen beslissing genomen over de werf, waar ze de „Energy concentration" heen willen brengen. Voor de hand ligt Verolme Rnenburg, dat over een zeer groot dok beschikt en dat vrijwel „om de hoek" ligt van de zevende petroleimihaven.

Smit wil over de mogelijk keus van een werf geen enkele uitspraak doen. „Het ligt voor de hand dat het Verolme wordt, maar als we de tanker zeewaardig kunnen maken, mag het van ons ook Brazilië worden bij wijze van spreken", aldus de woordvoerder van Smit.

36 kilometer
Een reis naar Verolme zal voor de Mtih>.if:s:ii&& jiita- &• aal' Rotterdamse haven overigens al een flink karwei worden. Verolme ligt hemelsbreed op vijf kilometer afstand, maar de supertanker zal eerst door het Calandkanaal moeten naar Hoek van Holland om vandaar de Waterweg opgesleept te worden naar Rozenburg.

De Europoort en de Botlek hebben namelijk gescheiden toegangswegen. De Rotterdamse havendienst schat dat de beschadigde tanker zo'n twintig mijl (36 kilometer) moet.afleggen over de twee drukke vaarwegen, als de keus inderdaad zou vallen op Verolme Rozenburg.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juli 1980

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Smit Internationale bergt supertanker

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juli 1980

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken