Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Supertanker veUig bij Verolme-werf

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Supertanker veUig bij Verolme-werf

Reperatie is geld niet waard

2 minuten leestijd

ROTTERDAM — Het transport van de tanker „Energy Concentration" naar de Verolme-werf in Rozenburg is zondag volgens plan verlopen. Met een snelheid van twee tot drie kilometer per uur trokken slepers van Smit Internationale de 265.000-tonner via het Callandkanaal en de Nieuwe Waterweg naar de Verolme-werf, waar de schepen tussen zes en zeven uur afmeerden.

Het transport van de geknakte tanker tiok duizenden kijkers. Vooral bij Hoek van Holland, waar de slepers tussen een en twee uur zondagmiddag de Energy Concentration in de monding van de Nieuwe Waterweg lieten draaien, was sprake van grote drukte. Achter de „Energy Concentration" voeren drie oliebestrijdingsvaartuigen, waaronder de „Smal-Agt" van Rijkswaterstaat. De supertanker verloor vrijwel geen olie. Op het water lag niet meer dan een dun vlies, dat de drie vaartuigen gemakkelijk aankonden.

Vanaf het water was zondagmiddag duidelijk te zien hoe zwaar de schade is. Alleen het dek houdt het schip nog bij elkaar. Direct daaronder begint de romp te scheuren en op de waterlijn achttien meter lager - is de scheur zeker twee meter breed.

Bij Verolme tankercleaning in Rozenburg moeten reder en verzekeraars besluiten of het schip gerepareerd of gesloopt zal worden. De bergers van Smit gokken op sloop. Ze zien de „Energy Concentration" als een „constructieve total loss". Reparatie is mogelijk, maar het geld niet waard. /Wat de beslissing ook wordt, de tanker zal in elk geval in twee stukken „gehakt" worden. Er komt dan een nieuw stuk tussen, of hij gaat in twee delen naar de sloper. Beide delen van de supertanker kunnen zelfstandig drijven.

Zondagmiddag was het schip zelfs zo geballast, dat bij een breuk het hele transport door kon gaan, zonder extra schepen of mankracht. De negen sleepboten hadden zo vastgemaakt, dat de delen apart versleept konden worden.

De kans op een definitieve breuk was zondagmiddag echter klein. Het weer was ideaal, niet alleen voor de duizenden toeschouwers op de wal, maar ook voor het schip. Het was vrijwel windstil en het water spiegelglad. Bergers en havenautoriteiten hadden berekend, dat windkracht vijf en een zicht van vijftienhonderd meter de grens waren voor doorgang van het transport, maar hadden zondag geen beter weer kunnen treffen.

Het afmeren van de supertanker bij Verolme gebeurde zonder problemen, al kostte het wel geruime tijd voordat het geteisterde gevaarte door de negen sleepboten op zijn plaats was gemanoevreerd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 11 augustus 1980

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Supertanker veUig bij Verolme-werf

Bekijk de hele uitgave van maandag 11 augustus 1980

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken