Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Turkse christenen hebben moeite met

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Turkse christenen hebben moeite met "twee naturen" van Christus

Aardig boekje over vervolging Jacobieten

9 minuten leestijd

KAMPEN — „Kerk-Turken" mogen dan wel geen Turken zijn, ze zijn in ieder geval voer voor alle mogelijke westerse deskundigen of wie daarvoor door willen gaan, zoals hulpverleners, kerkewerkers en uiteraard ook publicisten. Harry van Mierlo — ooit een tijdje ook RD-correspondent in het Midden-Oosten — schreef al over hen. De bekend wordende journalist en publicist Albert Stol, die ons eerder op het goede spoor zette met een boek over de ondergaande Nestorianen verschaft nu helderheid over het christenzijn van deze niet-Turkse Jacobieten in Oost-Turkije.

Het boekje is, zoals we van Stol gewend zijn uit zijn reportages over o.a. Bangladesh, vlot leesbaar en het geeft duidelijke antwoorden (zij het geen laatste woorden) op vragen als „Over wie hebben wij het?"

Uitroeiing

In de volgende hoofdstukjes bespreekt Stol dan „De volgelingen van Jacobus Baradeüs", ,,De weg naar de 20e eeuw", „De organisatie van de kerk", „Minderheden in Turkije" en hij maakt de balans op: ,,Vervolgd, verdreven, verspreid".

Stol heeft vorig jaar een rondreis door dit gebied der christelijke Jacobieten gemaakt (o.a. de provincie Mardin in Oost-Turkije) en hij ontdekte, dat evenals bij de Nestorianen ook bij de Jacobieten de vroeg-christelijke kerkgeschiedenis wordt afgesloten, nu deze groep met uitroeiing wordt bedreigd en daartegen niet de grote wereldpolitiek of -opinie in het geweer kan brengen.

Schismatiek

Die Jacobieten zijn aanhangers van Jacobus Baradeüs en zij zijn na het Concilie van Chalcedon in 451 kerken van het schisma geworden, zoals ook de Koptische en de Armeense Orthodoxen en de Kerk van Malabar in India. De oorspmng der Jacobieten is oud: het zijn Palestijnse christenen, die niet de westerse weg van de kerk gevolgd hebben, maar als oosterse christenen eeuwen van bloei gekend moeten hebben. Edessa is het centrum van zo'n christelijk rijk geweest, waar Aramees werd gesproken en waar men 'n oeroude overlevering had omtrent de nauwe relatie met de Jeruzalemse gemeente van Jezus' dagen. Welnu, Jacob Baradeüs die omstreeks 490 geboren moet zijn, was bisschop van Edessa, maar huldigde als „ketter" het monofysitische standpunt (dus dat Christus niet twee naturen, maar één natuur bezat), dat door Chalcedon was veroordeeld.

„Orthodox"

Hoe het deze Jacob en zijn volgelingen in Syrië en elders vergaan is en hoe de situatie er in onze eeuw inZuidoost-Turkije uitziet kan men heel aardig beschreven vinden in dit boekje, dat — zonder al te veel theologische en kerkhistorische diepgang — het leven en lijden van deze vergeten oosterse christenen naar voren wil halen.

Terecht, nu we in de dagen van het nogal kil aandoende regime-Haars van nabij te maken hebben met Turkse christenen, die geen Turken zijn en die ook geenszins in de westerse reformatorische betekenis van de term „orthodox" mogen heten (in de zin van: vrouwen met hoed op in de kerk, alleen psalmen zingen, de hele Schrift aJs Gods Woord aanvaarden etc.).

Ze zijn „orthodox", maar dan in de oosters-kerkelijke zin: de lofprijzing staat in de eredienst centraal, het dogma niet. Bovendien zijn ze zelfs, tenminste als Jacobieten, ook in Oosterse zin niet „orthodox", maar heterodoxe ketters, omdat ze moeite hadden en hebben met het leerstuk der beide naturen van Christus.

Twee naturen

Daarmee vallen ze niet zo geweldig uit de toon, want deze Jacobieten en veel andere „monofysieten" spraken alleen maar hardop uit wat andere christenen, die dan wel ,,rechtgelovigen" heetten, wellicht ook dachten: hoe Ls het nu mogelijk, dat in Christus Zijn Goddelijke en menselijke natuur ongedeeld en ongescheiden, onvermengd en onveranderd aanwezig zijn, zoals Chalcedon het geheimenis onder woorden bracht.

Hoe dit ook zij, deze Jacobieten of Syrisch-Orthodoxen, wier hoofd Moran Mar Ignatius Yacoub Hl de patriarch van Antiochiê en het gehele Oosten is (met als zetel Damascus), verdienen in elk geval onze steun en sympathie. Ze vertegenwoordigen bovendien een stroming van het oude oosterse christendom, die door haar sterke tradities (Aramees als officiële taal!) onze aandacht meer dan waard is.

Geref. gezindte

Het is in zekere zin onbegrijpelijk, dat de kerken der Geref. gezindte bijv. niet eerder hebben onderkend, dat de zaak der illegale christenen uit Turkije een gans andere is dan die der islamitischegastarbeiders uit Maroicko, die hierkomen om snel een kapitaaltje te vergaren. De christenen uit Turkije worden bijv. in diverse kerken der Geref. gezindte nu wel wat opgevangen (al gebeurt dat dan soms vanuit een volledig verkeerd verstaan van het begrip „orthodoxie"), maar dat kan op veel groter schaal.

Zij zijn wellicht niet eens de ,,vreemdeling in de poorten", maar in bepaalde zin christen-broeders. ( ook door onze kerken „geëvaf seerd" moeten worden is dan eer gende stap. Onder het stof der eei beschikken zij nog over de Scl vooral de brief van de apostel Jac is hun dierbaar.

Wat de Jacobieten leren en gel kan dit boekje van Stol ons in kor stek vertellen.

„Turkse christenen. Ver • verdreven - verspreid" Albert stol. Ondertitel: komst en ondergang van c cobieten". Paperback, 11£ met foto's en kaartjes, 17,50, uitgave: J. H. Kampen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 augustus 1980

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Turkse christenen hebben moeite met

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 augustus 1980

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken