Bekijk het origineel

RSV bouwt fregat voor Grielfise marine

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

RSV bouwt fregat voor Grielfise marine

„ Voor 2000 manjaren werk"

3 minuten leestijd

SCHIPHOL — Op Schiphol kon gistermiddag een zojuist uit Griekenland teruggekeerde directeur Stikker van het Rijn Schelde Verolme concern met nauwelijks verholen trots de mededeling doen, dat met de Griekse marine overeenstemming bereikt was over de levering van een S-fregat uit de Kortenaerklasse.

Ingenieur Stikker, die president van de Raad van Bestuur van RSV is, deelde verder mee, dat de Griekse marine bovendien een optie heeft genomen op de bouw van nog een tweede schip in Nederland en daarnaast overweegt om zelf enkele schepen in licentie te bouwen. Dit laatste is voor RSV bepaald niet ongunstig, omdat het bedrijf in Nederland veel onderdelen zal kunnen leveren voor deze licentiebouw.

Doorslaggevend voor het verkrijgen van deze order, aldus ir. Stikker, was de snelle levertijd die wij kenden bieden. Het fregat, dat oorspronkelijk bestemd was voor de Koninklijke marine en de zesde was in een serie van twaalf, was al voor tweederde klaar. De Nederlandse marine was zo welwillend dit schip af te staan aan de Grieken en plaatst zelf bij ons een nieuwe order.

Ook de Nederlandse overheid heeft alles gedaan, om deze order in de wacht te kunnen slepen. Ir. Stikker wilde niet ingaan op de vraag wat de rol van de overheid precies geweest is.

Financiering

Wel wees Ir. Stikker op de naar zijn mening onvoldoende concurrerende financieringsmogelijkheden van ons land. ,,De financieringsregels zijn zodanig dat RSV op de prijs moest bijleggen om de order te kunnen bemachtigen. Ons land zal zich moeten aanpassen aan de betere financieringsregels van het buitenland", aldus Stikker.

Twee banken, de Amro-bank en de Algemene Bank Nederland nemen de financiering voor hun rekening. ,,RSV hoeft dus zelf niets te financieren", aldus ir. Stikker. Hij wees op het grote belang voor RSV en de Nederlandse industrie van deze export-order.

„Wij hebben nu een entree op de onder zware concurrentie staande markt van fregatten. Ook van de zijde van Nieuw Zeeland en Portugal bestaat belangstelling voor de levering van één of meer fregatten", aldus ir. Stikker.

Portugal

In Portugal is in principe besloten één fregat in Nederland te laten bouwen en twee in Portugal op de Vianna Costello-werf. De voorlopige overeenkomst hierover is reeds getekend, aldus Stikker.

Met de bouw van één fregat zijn zo'n 2000 manjaren gemoeid. Dit bekent dat er voor 600 man 3,5 jaar werk is. De Kortenaer-fregatten zijn een ontwerp van de Koninklijke marine en RSV samen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 16 september 1980

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

RSV bouwt fregat voor Grielfise marine

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 16 september 1980

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken