Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Intensieve veehouderij niet kritiekloos bezien

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Intensieve veehouderij niet kritiekloos bezien

Op de keper beschouwd

5 minuten leestijd

M. Bossers uit Ommen heeft verschillende zaken rond de intensieve veehouderij eens op een rijtje gezet in een brief die hij ons stuurde. Hij reageert vooral op de verhalen die Forum van 12 december vulden over dit onderwerp:

„Na het lezen van de twee artikelen van Piet Bayense en Evert Top in het RD van 12 december 1980 kreeg ik het idee dat er geen kritiek op de intensieve veehouderij gerechtvaardigd is. Ik ben het er niet mee eens. Laten we eens van verschillende kanten nagaan wat er in de intensieve veehouderij plaatsvindt.

Ik deel ook de mening dat de laatste jaren weinig rooskleurig geweest zijn voor de mensen in de intensieve veehouderij, op uitzonderingen na. Hebben Piet Bayense en Evert Top wel eens nagedacht dat deze situatie onder andere ontstaan is door de ongebreidelde uitbreidingen in de intensieve veehouderij? Voor de individuele kalvermester was dit echter een noodzaak om toch een minimum-inkomen te behalen. Bekijken we het landelijk dan ontstaat er een overproduktie met als gevolg slechte prijzen.

Wat de Bijbel zegt

Over het houden van dieren zoals wij dat nu doen wordt in de Bijbel niet gesproken. Wel komen we in de bijbel een aantal teksten tegen die wel weergeven hoe wij anno 1981 onze dieren moeten verzorgen opdat ze ons tot voedsel dienen. Er wordt dus geen keuze gemaakt voor een bepaald systeem zoals bijvoorbeeld een strooiselhok of legbatterij voor kippen, een grupstal of een ligboxenstal voor koeien. Maar we lezen o.a. in Genesis 9:3: „Al wat zich roert dat levend is zij u tot spijze". Dus Noach (en wij) mag het vlees van de dieren eten.

Lees verder Job 38 en 39 eens na, waar Gods almacht en alwetendheid ook het rijk der dieren beslaat. In Jona 4:11 lezen we dat God de stad Ninevé spaarde, niet alleen om de mensen maar ook omdat er veel vee voorkwam. In Spreuken 12:10 lezen we: ,,De rechtvaardige kent het leven van zijn beesten".

Als we nu eens nagaan wat voor kunstgrepen we toepassen in de intensieve veehouderij om op deze manier vlees te produceren dan moeten we ons toch wel eens afvragen of dit in de geest is van bovengenoemde teksten. Zoals bijvoorbeeld bij kuikens die bestemd zijn voor de leg. Daarbij worden de hanen direct na het sexen afgemaakt, verder worden kuikens de snavels gebrand en worden ze gekortwiekt. In de varkenshouderij worden de beestjes die bestemd zijn voor de mesterij gekastreerd terwijl gebleken is dat afwijkende vleessmaak in enkele gevallen voorkomt.

Ook worden de staarten gecoupeerd om staartbijten te voorkomen.

Vraag aan Piet Bayense en Evert Top: Kennen jullie het leven van jullie mestkalveren? Weten jullie dat een kalf behoefte heeft aan licht en bewegingsvrijheid en een mogelijkheid om te staan en te liggen? Weten jullie dat een kalf bij de koe normaal 10-15 keer per dag drinkt, terwijl jullie ze de eerste weken slechts 2 a 3 keer geven? Weten jullie dat een kalf al vrij snel behoefte heeft aan de opname van ruwvoer, zodat het voormagenstelsel zich kan ontwikkelen?

Hebben jullie wel eens nagedacht dat jullie je kalveren ziek maken door ze bloedarmoede te bezorgen met melk die geen of weinig ijzer bevat? Dit terwille van de consument die meent dat blank vlees lekkerder is dan rood. Weten jullie dat bij mestkalveren haarballen in de lebmaag voorkomen als gevolg van overmatig likken wat uit verveling voortkomt?

Vanuit de intensieve veehouderij wordt telkens weer benadrukt dat het welzijn van het dier niet verminderd is. Dankzij onderzoek naar het gedrag van de dieren door ethologen is toch naar voren gekomen dat er wel verminderd welzijn is. Zaken als staartbijten en kannibalisme bij mestvarkens zouden ontstaan uit verveling en onvoldoende bevrediging van een aantal behoeften.

Een varken in de natuur is ongeveer 35% van de tijd bezig met het zoeken naar voedsel. In de intensieve veehouderij moet het varken in 2 maal per dag 10 minuten zijn voer opeten. Verder zou ik Piet en Evert willen vragen zelf eens te kijken hoe een kip een ei legt in een batterij en op welke manier ze dat in een strooiselhok doet.

Niet afkraken

Met deze brief heb ik niet bedoeld de intensieve veehouderij uitsluitend af te kraken.

Mijn opzet is geweest dat men eens nagaat wat voor het welzijn van het dier noodzakelijk is en niet alleen de economische zijde benadert. Ik besef ook wel dat dit probleem niet eenvoudig op te lossen is. De manier van reageren zoals diverse actiegroepen het doen is vaak ook heel eenzijdig en daarbij komt dat deze mensen er economisch niet bij betrokken zijn. Maar voor de mensen uit de intensieve veehouderij is het toch zaak om ernaar te luisteren en te zorgen dat men de wantoestanden die ei- zijn verbetert. Dit is uiteindelijk in eigen voordeel daar de publieke opinie (consument) dan positief blijft ten opzichte van de veehouders".

M. Bossers

Ommen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 januari 1981

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Intensieve veehouderij niet kritiekloos bezien

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 januari 1981

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken