Bekijk het origineel

Viirig^e coupé van Renault

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Viirig^e coupé van Renault

Renault Fueg'o

5 minuten leestijd

Van onze automedewerker Jarenlang^ leden de ooupémodellen van Renault, de 16 en 17, een schamel bestaan. Er bestond nauweiyks belangstelling^ voor en toen de produktle van de coupes begfln 1970 werd gestopt, verwachtte niemand dat er een nieuw model zou komen. Toch kwam er één, een coupé van Renault die vanaf het begrin geweldig insloeg en ongehoord veel belangstelling trekt: de Fuego. Met de Fuego begint Renault voor het eerst weer namen aan auto's te geven in plaats van de gebruikelijke cijfercombinaties. Fuego is een Spaans woord en betekent „vuur". Hiermee wil Renault aanduiden dat het om een wagen gaat met temperament en een bijzonder uiterlijk. Tijdens een test hebben wij gekeken hoe temperamentvol de Fuego wel is.

Voor de Nederlandse markt zijn verschillende uitvoeringen beschikbaar. De goedkoopste zijn de TL en GTL, die met de 1400 cc motor uit de Renault 14 geleverd worden. Deze motor is tot redelijke prestaties in staat, maar past toch eigenlijk niet bij het sportieve uiterlijk van de coupé. Een siuk pittiger is de 1647 cc motor in de OTS-uitvoering, die ook in combinatie • De eigetutardig gevormde stoelen zorgen voor een prima zitpoiitie. met een automatische versnellingsbak leverbaar is. De vurigste krachtbron is echter de 1995 cc motor die in de TX en OTX geleverd wordt. Voor onze test stond ons zo'n Fuego schikking. ter be

Pittig

De tweeliter motor in de TXuitvoering leVert een vermogen van 81 kW (110 pk) en bezorgt de wagen daarmee een bijzonder pittige acceleratie. Van O tot 100 km heeft de Fuego slechts 11 seconden nodig en de topsnelheid ligrt rond de 190 km/u. Men kan dus zeer snel uit de voeten met, deze wagen, maar het mooiste is dat de motor ook erg soepel is en bij lagere toerentallen al heel veel trekkracht levert. Hierdoor kan men in de Fuego ook heel rustig en gemoedelijk rijden en dé wagen als een soort boodschappenauto gebruiken. Wanneer men echter het gaspedaal diep intrapt, toont de Fuego z'n ware aard van vinnige coupé.

Wanneer men plankgas geeft krijgt men wel te maken met een minder plezierige . eigenschap van de Fuego. Door het grote vermogen dat plotseling aan de voorwielen vrijkomt, willen de wielen makkelijk doorslaan. Bovendien voelt men bij snel accelereren de. aandrijfkrachten heel duidelijk in het stuur en is het zaak het stuurwiel stevig vast te houden. In onze testwagen maakte de motor bij snel optrekken een wat rauw en afgeleefd geliüd, maar dit kan veroorzaakt zijn doordat de wagen al 12.000 km achter zich had en als testwagen al flink afgejakkerd was.

Bij een constante snelheid was de motor echter heel rustig en op dé autobaan in W-Duitsland bleek de motor ook bij snelheden rond de '180 km/u opmerkelijk stil te zijn. Daar komt nog bij dat de carrosserie van de Fuego vrijwel geen enkel windgeruis voortbrengt, wat het rijden erg aangenaam maakt.

Stoelen

Tot het comfort dragen ook de uitstekende stoelen hun steentje bij. Ze hebben een wat vreeqide vorm, met eigenaardige uitstulpingen aan de zijkant en een langwerpige rugleuning, maar ze zitten bijzonder goed. In bochten geven ze het lichaam een uitstekende steun en op lange ritten raakt men niet vermoeid. Bovendien zijn ze met een plezierige stof bekleed. De zitpositie is ook uitstekend, want alle bedieningsorganen liggen goed onder handbereik en het stuur kan in hoogte versteld worden.

De Fuego ziet er van binnen erg fraai uit. Alles is keurig afgewerkt, met mooie stof bekleed en voorzien van een frisse kleur. Een streling voor het oog. Alleen jammer dat het gekleurde dashboard soms hinderlijk in de voorruit spiegelt. Op de armsteunen in de portieren zijn knopjes gemonteerd .waarmee men de zijruiten elektrisch kan bedienen en de buitenspiegel kan men heel makkelijk van binnenuit verstellen.

Het dashboard is fraai van vorm en geeft uitgebreide informatie over de toestand van de motor. Recht voor de bestuurder bevinden zich een grote snelheidsmeter en toerenteller, twee kleine métertjes voor brandstof en koelwatertemperatuur, en een hele batterij controlelampjes. Bovendien is er een apart metertje waarop men' voor het wegrijden het oliepeil kan aflezen. Onhandig gedoe met een peilstok hoort bij de Fuego tot het verleden.

Wegligging

De Renault Fuego heeft een uitstekende wegligg^g. In bochten kleeft de wagen als het De lichtmetalen velgen en brede banden geven de Fuego een uitstekende wegligging. ware aan de weg en het moet wel heel hard gaan, wU de auto het contact met de weg verliezen. Ongetwijfeld is die goede wegUgging voor een groot deel aan de lichtmetalen velgen en brede banden (Pirelli 185/66 HR 14)' te danken, die onder onze testwagen gemonteerd waren en die niet standaard zijn. Deze banden zijn wel standaard op de duurdere OTX, maar kunnen op de andere modellen tegen ƒ 1800,- meerprijs geleverd worden.

De Fuego beschikt verder over een bijzonder goede koersvastheid en heeft heel weinig last van zijwind. Het rijden van lange afstanden is hierdoor en door de goede stoelen en door de - stille motor helemaal niet vermoeiend, maar een ontspannen bezigheid. Bij lage snelheden, bijvoorbeeld bij het parke- ' ren, gaat de besturing wel erg zwaar.

Het benzineverbruik van de Fuego is, gelet op de motorprestaties, bescheiden en bedroeg tijdens onze test gemiddeld 1 liter op 10,6 kilometer. Ten opzichte van de 1400 cc en 1600 cc motoren, die in de TL en

De grote achterruit geqft toegang tot de vrij beperkte kofferruimte. GT8 worden geleverd, verbruikt de tweeliter motor bij constante snelheden nauwelijks meer. In de stad is het verbruik wel een stuk hoger.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 februari 1981

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Viirig^e coupé van Renault

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 februari 1981

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken