Bekijk het origineel

Vegeren rood sein oorzaak treinongeval Vlaardingen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Vegeren rood sein oorzaak treinongeval Vlaardingen

Machinist is er zelf niet van overtuigd

3 minuten leestijd

VLAARDINGEN — De machinist van de NSrinter, die in september vorig jaar bij Vlaardingen or een nog openstaande brug reed, heeft vrijwel zer een rood sein genegeerd. Dit werd woensdag duidek bij de behandeling van dit ongeval voor de spoorigongevallenraad in Vlaardingen. De machinist zelf er nog niet van overtuigd: hij meent enkele hondern meters voor de nog net niet gesloten brug een geel oorafgaand aan rood) sein te hebben gezien.

betuigen verklaarden woensdag Iter dat het sein na het ongeval in er geval op rood had gestaan en dat centrale verkeersleiding in Rottern, op verzoek van de brugwachter, ; sein van tevoren inderdaad op d had gezet om een zandschip door haven te laten gaan.

Kantelde
)e trein ontspoorde op de brug en itelde. Hij kwam naast de dijk geiltelijk boven het water te liggen. Er len bij het ongeval geen doden, wel erse gewonden. De spoorwegongelenraad, voorgezeten door de •echtse officier van justitie mr. T. van Dijk gaat meestal tot een openbare behandeling vpn spoorwegongevallen over om er lering uit te trekken. Ze kan geen sancties opleggen. De Rotterdamse officier van justitie mr. H. de Doelder heeft de zaak nog in onderzoek. Hij wilde woensdag nog niet zeggen of hij tot vervolging zal overgaan. Hij zal daar binnenkort een beslissing over nemen.

Sein in orde

De hoofdconducteur van de betreffende trein verklaarde in VlaardingenOost (het ongeluk gebeurde tussen de stations Vlaardingen-Oost en -Centrum) al een geel sein te hebben gezien. Dit waarschuwde dat even verderop de brug open was. Ook de spoorwegbomen aan weerszijden van de Vlaardingse haven waren open. De bomen zijn gekoppeld aan het sein en kunnen alleen open zijn als het sein op rood staat, zo verklaarde een getuigedeskundige woensdag verder. Uit een technisch onderzoek na het ongeluk is gebleken dat de seininstallatie in orde was.

De betrokken machinist reed al twintig jaar op het betreffende traject.Hij wilde er echter liever vanaf, 20 zei hij. „Ik vond de functie van machinist niet zo interessant meer". Nog diezelfde middag van het ongeluk zou hij een gesprek voor de functie van treindienstleider hebben gehad. Hij is daar na het ongeluk voor in opleiding gegaan en werkt sinds die tijd dan ook niet meer als machinist.

Een Rotterdamse collega-machinist kwam ongevraagd ook zijn zegje doen op de zitting. Hij bepleitte voor gevaarlijke punten zoals bruggen de instelling van twee opeenvolgende seinen die op rood staan, zodat een machinist die een sein mist nog gecorrigeerd kan worden. De spoorwegen zijn een aantal jaren geleden niet op deze suggestie ingegaan, zo zei hij, omdat het teveel tijd zou kosten in de dienstregeling.

ATB'SySteent

Mogelijk speelt ook de invoering van een ATB-systeem (automatische treinbeïnvloeding) ter beveiliging van het Nederlandse spoorwegnet daarbij een rol. De NS is met de invoering daarvan een aantal jaren geleden begonnen, het traject waarop het ongeluk plaatsvond is nog niet met ATB uitgerust. Met dit systeem worden menselijke fouten (van bijvoorbeeld een machinist) door de computer die de trein automatisch tot stilstand kan brengen, gecorrigeerd.

De spoorwegongevallenraad zal een verslag van de zitting maken voor de minister van verkeer en waterstaat waarin ze mogelijk aanbevelingen dbet ter verbetering van de veiligheid op en rond Nederlandse spoortrajecten. Daarbij zal zonder twijfel ook de deurbeveiliging ter sprake komen. Nadat er bij een ongeval een trein namelijk gekanteld was ging aan de onderkant wel een deur open, aan de bovenzijde bleven ze echter dicht. De brandweer moest ruiten stukslaan om de passagiers uit de trein te halen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 april 1981

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Vegeren rood sein oorzaak treinongeval Vlaardingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 april 1981

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken