Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Steeds meer twijfels over veiligheid luchtruim VS

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Steeds meer twijfels over veiligheid luchtruim VS

Dreigend conflict tussen RLD en Verkeersleidersgilde

4 minuten leestijd

SCHIPHOL — Nadere gegevens van vluchtinspecteurs

van de Rijksluchtvaartdienst (RLD) en vliegtuigbemanningen enerzijds en van landelijke verkeersleidersverenigingen anderzijds liebben dinsdag — de negende dag van de staking van de Amerikaanse luchtverkeersleiders — de onduidelijkheid over de veiligheid van het Amerikaanse luchtruim alleen maar doen toenemen.

In sommige landen staan nu de verkeersleiders en de luchtvaartdiensten lijnrecht tegenover elkaar, waarbij de overheid dreigt met disciplinaire maatregelen en juridische stappen als de verkeersleiders zouden overgaan tot acties, die beperking van het vliegverkeer naar de VS inhouden.

In Nederland dreigt zo'n conflict tussen de RLD en het Verkeersleidersgilde. Volgens de voorzitter van het gilde, S. Koopmans, zullen de verkeersleiders op zeer korte termijn besluiten nemen over het voeren van acties. Die acties zullen inhouden dat de verkeersleiders voor vluchten naar de VS alleen klaringen tot de grens van het Amerikaanse luchtruim zullen geven en niet voor het hele traject.

De informatie die de verkeersleiders maandag en dinsdag uit Canada hebben gekregen, heeft de twijfel over de veiligheid van het luchtruim van de VS alleen maar doen toenemen. De Nederlandse luchtverkeersleiders overwogen vrijdag al acties, maar zagen daar onder druk van de RLD van af. Wanneer de verkeersleiders tot actie zullen overgaan, zal de RLD zich formeel opstellen en de ambtenaren die van hun opdracht afwijken, wijzen op hun plichten.

Onzekerheid

Bij de KLM bestond dinsdag aan het begin van de avond nog grote onzekerheid over de vertrektijd van drie uitgaande vluchten naar de Verenigde Staten. Het betrof twee vluchten naar New York en één naar Houston en Mexico. De KLM-woordvoerder zei niet eerder dan rond tien uur dinsdagavond daarover nadere mededelingen te verwachten.

De KLM besloot dinsdagmiddag alsnog de vlucht KL-695 naar Toronto uit te voeren, die oorspronkelijk maandagmiddag van Schiphol had moeten vertrekken, maar die dinsdagmorgen toen er nog geen uitzicht was op een vertrektijd werd geannuleerd. De passagiers, die om 18.00 uur Schiphol konden verlaten, waren echter niet degenen die voor de oorspronkelijke vlucht hadden geboekt. Deze (Van een medewerker) passagiers waren met een KLM-lijnvlucht naar Montreal en Toronto, die dinsdag precies op de schematijd vertrok, al vervoerd. Aan boord bevonden zich wel de passagiers die hadden geboekt voor de KLM-vlucht naar Chicago, die dinsdagmiddag nadat er nog geen enkel uitzicht was op een spoedig vertrek werd geannuleerd. De passagiers zullen het traject TorontoChicago per bus moeten afleggen.

Van de elf vluchten die dinsdag op Schiphol vanuit de Verenigde Staten en Canada hadden moeten binnenkomen waren er rond zes uur drie nog niet gearriveerd.

Excuses

Een enigszins verbouwereerde gezagvoerder en 219 over het algemeen laconieke passagiers stapten dinsdagavond om even over half twaalf op Schiphol uit de KLM-Boeing-747, waarmee zij negen uur eerder op weg waren gegaan naar Tokio via Anchorage in Alaska. De vlucht was niet verdergegaan dan de grens van het IJslandse luchtruim. Daar aangekomen werd duidelijk dat de IJslandse luchtverkeersleiders geen luchtverkeer van en naar de Verenigde Staten afhandelen. Met de excuses voor de gevolgen van hun houding nog in de oren keerde gezagvoerder Amersbeek naar Schiphol terug.

Daar verklaarde hij een dergelijk optreden vart- verkeersleiders nog nooit te hebben meegemaakt. Acties van verkeersleiders worden normaal van te voren aangekondigd.

Bovendien wordt alle verkeer dat bij het ingaan van een actie nog in het betrokken gebied is, normaal afgehandeld. Niets van dit alles bij de IJslanders, zo moest de gezagvoerder constateren. Met een volledige routeklaring was hij om 14.35 uur van Schiphol vertrokken. Niets wees er toen op dat er in het IJslandse luchtruim acties zouden worden gevoerd. In verband met de sluiting van het Canadese centrum Gander zou de vlucht via de Noordpool door het IJslandse luchtruim lopen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 augustus 1981

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Steeds meer twijfels over veiligheid luchtruim VS

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 augustus 1981

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken