Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ANWB timmert aan de bewegwijzering

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

ANWB timmert aan de bewegwijzering

Wegbeheerder verantwoordelijk

3 minuten leestijd

Duizenden wegwijzers iielpen miljoenen verkeersdeelnemers op weg. Je zou niet uit de weg kunnen als die hulpen er niet zouden zijn. Gelukkig weten we er weg mee. In weer en wind staan de wegwijzers geduldig met hun armen alle kanten uit te wijzen en halen langs en boven autosnelwegen „stunts" uit om maar voldoende aandacht te trekken. Een goede verkeersbebording is nodig om de reusachtige dagelijkse verkeersstroom in goede banen te leiden. De bewegwijzering binnen en buiten de bebouwde kom is hiervan een erg belangrijk onderdeel. Elke verkeersdeelnemer wil langs de goede weg de gewenste bestemming vinden (en dat meestal het liefst zo snel mogelijk en via de kortste verbinding).

De bewegwijzering is onder te verdelen in drie groepen. Ten eerste zijn er de wettelijke verkeersborden. Het model en de betekenis hiervan zijn vastgelegd in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RW). De borden geven een gebod, een verbod of een waarschuwing. Ze worden geplaatst door het „bevoegde gezag" (rijks-, provinciale en gemeentelijke overheid). De zakelijke bewegwijzering omvat de interlokale en de lokale wegwijzers. De wegwijzers van de eerste groep geven de richting aan naar steden en dorpen door vermelding van plaatsnamen en eventueel een wegnummer (A, E en N).

Tot de lokale bewegwijzering behoren de districts- en wijkaanduidingen en die van de objecten (gemeentehuis, ziekenhuis, station e.d.) en tenslotte de straatnaamborden. De derde groep is de toeristische en recreatieve bewegwijzering. dat controle van de verlichting in het donker onvoldoende is,, naar ik vermoed. Overdag de zaak controleren is vaak moeilijk. Elk najaar wijzen wij de wegbeheerders er in een brief op dat het donkere seizoen weer aanbreekt en of men goed op de verlichting wil letten". Over het missen van opschriften zegt de heer Versteeg: „Vroeger was de bewegwijzering ,,compleet": je kon zonder een autokaart de weg wél vinden. Maar de wereld is veranderd. Een autokaart is nu onontbeerlijk. Er zijn nog altijd veel mensen dié denken dat ze eeii eind weg kunnen rijden zonder autokaart.. Soms vinden wij dat een plaatsnaam ten onrechte ontbreekt. Als we er dan de wegbeheerder mee confronteren, dan wil deze echter niet altijd ons advies overnemen."

Als oorzaken van de misvatting dat de ANWB aansprakelijk zou zijn, ziet Versteeg de geschiedenis van de Bond en het feit dat op de masten en de borden de letters ANWB staan.

Men behandelt de klachten steeds. „We zijn niet voor niets een vereniging", zegt de chef glimlachend. Soms kan men er zelf wat aan doen, terwijl een andere keer met de wegbeheerder overlegd moet worden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 september 1981

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

ANWB timmert aan de bewegwijzering

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 september 1981

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken