Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geluidswerend

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Geluidswerend

2 minuten leestijd

Dit heeft het ministerie van verkeer en waterstaat bekendgemaakt. Het wegvak is al sinds het begin van de bouwvakvakantie in gebruik.

Het nieuwe stuk autosnelweg is een deel van de rijksweg die van de kop van de Afsluitdijk via Heerenveen naar de stad Groningen loopt. Het deel van de weg ten oosten van Drachten is onderdeel van de hoofdverbinding tussen Leeuwarden en Groningen. Het nu gereedgekomen deel is in Friesland voorlopig het sluitstuk van de ombouw van rijksweg 43 (A7) van autoweg in autosnelweg.

In de jaren negentig moet dan nog negen kilometer autosnelweg worden aangelegd ter vervanging van de stadsrondweg rond Sneek en een ongelijkvloerse aansluiting met de weg Emmeloord-Joure. Nog voor 1990 zal er een ongelijkvloers verkeersknooppunt komen bij Heerenveen (aansluiting met rijksweg 32). Tussen Tolbert en Groningen wordt nog gewerkt aan de ombouw van de autowég tot autosnelweg, die naar verwachting eind 1983 klaar zal zijn, aldus Verkeer en Waterstaat.

In verband met de wet op de geluidshinder zijn langs de nieuwe autosnelweg verschillende geluidswerende voorzieningen getroffen. Zo is er langs de kern van Drachten een ge*, luidswal van 3,5 kilometer aangelegd. Ongeveer vijfhonderd meter geluidwerend scherm is aangelegd. Ongeveer vijfhonderd meter geluidswerend scherm is aangelegd op plaatsen waar ruimte voor een wal ontbrak. Voor verspreid liggende bebouwing langs de weg worden waar nodig voorzieningen aan woningen getroffen.

Bij de aanleg van de weg is een ingraving in het bosgebied bij Beetsterzwaag achterwege gelaten, aldus het ministerie, onder meer om één van de zeven vindplaatsen in Friesland van de kleine wolfsklauw ongestoord te laten, maar vooral om het bos minder aan te tasten. Met het oog op bet landschap zijn twee kruisingen bij Drachten uitgevoerd als tunnel rep. beplante onderdoorgang. Wanneer de landschappelijke inpassing van de A7 tussen de Afsluitdijk en de stad Groningen helemaal klaar is, zal rijkswaterstaat in totaal 15.000 bolden en 250.000 struiken hebben geplant.

Om bestaande verbindingen van Drachten met de omgeving en de bossen van Beetsterzwaag zo weinig mogelijk te belemmeren, zijn er voor fietsers en voetgangers vier tunneltjes onder de A7 aangelegd. Een ervan is zo gemaakt dat rolstoelgebruikers deze zelfstandig kunnen passeren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 7 september 1981

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Geluidswerend

Bekijk de hele uitgave van maandag 7 september 1981

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken