Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uniek beveiligingssysteem voorkomt veel ergemis

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Uniek beveiligingssysteem voorkomt veel ergemis

4 minuten leestijd

DEN HAAG —Het Ziet er naar uit dat de automobilist op de snelweg Rotterdam Den Haag (A-13) binnenkort veel ergernis bespaard zal blijven. Volgende week donderdag (f9 november) hoopt Rijkswaterstaat namelijk een revolutionair signaleringssysteem in gebruik te nemen, dat de automobilist tijdig waarschuwt voor filevorming, ongevallen, mist, gladheid en andere gevaarlijke situaties.

Het nieuwe systeem is aangebracht op de rijksweg Den Haag - Rotterdam en zal in de nabije toekomst verder worden uitgebreid. Proefneming heeft uitgewezen dat het systeem aan de verwachtingen voldoet. Aan het signaleringssysteem is door de dienst Verkeerskunde van de Rijkswaterstaat ongeveer tien jaar gewerkt. Behalve het twaalf kilometer lange baanvak op de A-13 Worden in eerste instantie enkele snelwegen rond Rotterdam (nabij de Brienenoordbrug en Beneluxtunnel) en rond Utrecht (van Oudenrijn tot Driebergen) met het systeem uitgerust. In 1982 moet deze operatie zijn voltooid. De totale kosten van dit project bedragen 90 miljoen gulden. Als de ervaringen positief uitvallen, komt in totaal 600 kilometer snelweg in ons land voor dit unieke systeem in aanmerking.

Computer

Het systeem is zo ontworpen dat een centrale computer in Delft continu gegevens ontvangt over de snelheid waarmee op het beveiligde weggedeelte wordt gereden. Deze gegevens worden via talloze kabels in het wegdek verzameld. Zodra zich bijvoorbeeld filevorming zou voordoen, kan de computer onmiddellijk maatregelen treffen. Daartoe zijn boven de weg zogenaamde matrix opgehangen, waarop zo nodig pijlen, kruisen en adviessnelheden verschijnen. Nieuw voor ons land is de schuinstaande pijl die aangeeft dat het verkeer van rijstrook moet veranderen. Omdat de computer gevoed is met een zeer groot aantal gegevens, kan hij ook files voorspellen nog voordat zich opstoppingen voordoen. Door middel van het geven van adviessnelheden kan de computer zodoende voorkomen dat inderdaad filevorming optreedt.

Overbelast

Ir. B. Beukers, hoofdingenieur-direkteur van de dienst Verkeerskunde, vertelde gisteren op een persconferentie dat het systeem bedoeld is om de verkeersveiligheid te vergroten, de doorstroming soepeler te laten verlopen en wegwerkzaambeden efficiënter uit te kunnen voeren. Hij wees erop dat het aantal snelwegen zwaar overbelast is en dat dit probleem niet kan worden opgevangen door aanleg van nieuwe wegen nu de regering op dit gebied een terughoudend beleid voert.

Bij overbelasting neemt de kans op ongelukken echter sterk toe. Het door de Rijkswaterstaat ontworpen beveiligingssysteem zal het aantal kettingbotsingen naar verwachting tot de helft terugbrengen omdat het vroegtijdig adviessnelheden doorgeeft of eventueel een of meer rijstroken afsluit.

Een ander gevolg van de overbelasting is dat er steeds meer wegreparaties moeten worden uitgevoerd. Door h,et nieuwe beveiligingssysteem kunnen deze werkzaamheden sneller plaatsvinden omdat de wegwerkers zelf geen veiligheidsmaatregelen moeten treffen; dit doet de van tevoren gewaarschuwde computer.

Betrouwbaar

Het team van de Rijkswaterstaat dat zich met het uitdokteren van het systeem heeft beziggehouden, heeft gestreefd naar een hoge mate van betrouwbaarheid. De automobilist moet er, met andere woorden, van op aan kunnen dat de gegeven waarschuwingssignalen en adviessnelheden niet overbodig zijn. De praktijk heeft namelijk geleerd, dat ook de automobilist geneigd zal zijn eventuele beveiligingssignalen aan de laars te lappen zodra hij heeft gemerkt dat het „allemaal wel mee viel".

In de ons omringende landen zijn reeds eerder wegbeveiligingssystemen toegepast, echter met weinig succes. Deze systemen waren veel minder geavanceerd dan dat van de Rijkswaterstaat. Daarom is het projekt op de rijksweg A-13 aangemerkt als internationaal demonstratieprojekt.

Het ligt in de bedoeling om het systeem op de langere duur volledig te automatiseren. Voorlopig zal . het computercentrum nog door het KNMI moeten wor- \ den aangeleverd. Men is echter bezig met het ontwerp van gladheidsdetectoren en mistmeters, zodat volledige automatisering in het verschiet ligt.

Het nieuwe systeem, dat door Philips is uitgevoerd, werkt zo perfect dat zelfs spookrijders (automobilisten die zich op de verkeerde weghelft bevinden) kunnen worden gesignaleerd. In zo'n geval wordt direct de desbetreffende rijstrook voor alle andere verkeer afgesloten. De computer heeft slechts twrintig seconden nodig om in dergelijke situaties maatregelen te treffen. Ook de Algemene verkeersdienst van de Rijkspolitie in Driebergen krijgt de beschikking over een computer-aansluiting. Evenals de computer-operator in Delft kan de Rijkspolitie zelfstandig matrixborden bedienen, bijvoorbeeld om een rijstrook vrij te maken voor hulpverlening bij ongevallen. Het is zelfs denkbaar dat de politie het systeem gebruikt om wegpiraten op te sporen, maar ir. Beukers verklaarde met nadruk dat zijn geesteskind daar' in eerste instantie, niet voor bedoeld is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 november 1981

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Uniek beveiligingssysteem voorkomt veel ergemis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 november 1981

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken