Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Oorzaak explosie gastanker na onderzoek nog raadsel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Oorzaak explosie gastanker na onderzoek nog raadsel

„Prins Maurits" tia brand Weer gerepareerd

3 minuten leestijd

AMSTERDAM — Twee da gen onderzoek door de raad voor de scheepvaart hebben de oorzaak van de brand en de daarop volgende explosie op de gastanker „Prins Maurits" niet

(39) al^e zaterdag ervoor samen met een matroos een dumpleiding aangesloten waardoor het resterende vloeibaar gas uit de tanks in zee zou kunnen stromen. bracht van zowel zijn kapitein als van J Anthony Veder"

boven water gebracht. . . . .

Desondanks adviseerde inspecteur J. Visser van de scheepvaartinspectie de raad maandag op de tweede en laatste zittingsdag in Amsterdam toch de 41-jarige kapitein van het schip A. van den O. voor een maand zijn vaarbevoegdheid te ontzeggen omdat hij in de fase die aan de brand vooraf ging te weinig leidng zou hebben gegeven. De raad doet over enkele weken uitspraak.

Vorig" jaar op zondagochtend 26 april brak de brand op de gastanker uit toen het schip ter hoogte van Den Helder voer op weg naar Temeuzen. De Prins Maurits was toen net een maand in de vaart. Bij de brand en de explosie liep de assistent-werktuigkundige zware brandwonden op waarvan hij nu nog herstelt en werd de kok minder ernstig gewond.

De andere opvarenden van de 13koppige bemanning werden met helikopters en een reddingboot veilig aan land gebracht. De tanker werd zwaar gehavend naar Rotterdam versleept en is daar op de IJsselwerf in Capelle aan den IJssel inmiddels weer gerepareerd. aan boord gebrachte gasdeskundige W. F. te hebben gekregen. De kapitein kon zich maandag niet herinneren een dergelijke opdracht te hebben gegeven maar wist het nog wel. Van der Kolk legde het uiteinde van de dumpleiding maar zolang in de deuropening naar de machinekamer, omdat een slang aan dek teveel in de weg lag. De eerste stuurman had van tevoren wel gecontroleerd of de afsluiters op de slang in de goede stand ^tonden.

Vreemd is ook dat al enkele dagen een bochtstuk was gemonteerd op een spruitstuk dat in directe verbinding stond ,met de lading propyleengas in de tanks. Het plaatseYi van dit bochtstuk is de een na laatste fase voordat de tanks ga^rij worden gemaakt. Daarna hoeve;» alleen nog de afsluiters hetzij met de hand hetzij hydraulisch te worden ontkoppeld. • ding. Kapitein Van den Ö.' en gasman F. Geen van de stuurlieden of werktuigkundigen hadden een cursus over het varen met gas gevolgd.

Inspecteur VisSér zei téf ?ittlng'dat " voor het ontgassen verschillende voorschriften moeten worden opgevolgd.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 15 maart 1982

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Oorzaak explosie gastanker na onderzoek nog raadsel

Bekijk de hele uitgave van maandag 15 maart 1982

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken