Bekijk het origineel

De onvoorstelbare loopbaan van de Volkswagen Kever

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

De onvoorstelbare loopbaan van de Volkswagen Kever

's Werelds meest verkochte auto

7 minuten leestijd

Hij loopt en loopt en loopt; altijd startklaar, makkelijk te repareren en goedkoop in onderhoud, de Volkswagen Kever. Sinds 1938 is hij hét symbool geworden van degelijkheid en betrouwbaarheid, en nog nooit zijn er van een auto zoeel exemplaren gemaakt en over de hele wereld verkocht.

Enkele jaren geleden probeerde men de Kever stilletjes van het programma te schrappen. De directie van Volkswagen vond dat de produktieruimte in de fabriek beter voor de (meer geld opbrengende) VW Golf en Passat gebruikt kon worden en stopte met de Keverproduktie. Een storm van protest brak los en Volkswagen zag zich verplicht om een contract te sluiten met de VW-fabrieken in Brazilië om de levering van de legendarische Kever veilig te stellen.

Ook de importeur in Nederland heeft enkele jaren de Kever niet meer in het programma gehad, maar begin dit jaar werden er als proef 750 Kevers uit Brazilië naar Nederland gehaald. Uitsluitend in de kleur zilvergrijs kwamen de Kevers met een prijskaartje van ƒ 13.500,- weer in de showrooms. En tot ieders verbazing gingen ze als warme broodjes over de toonbank. De 750 stuks zijn allang uitverkocht en een nieuwe zending Kevers is alweer onderweg naar Nederland.

Volks-wagen

De Keverhistorie begint eigenlijk meer dan vijftig jaar geleden in het kantoor van dr. H. C. Ferdinand Porsche, die een constructiebureau heeft in Stuttgart. Met een aantal medewerkers probeert hij in 1930 een oplossing te vinden voor het probleem dat ook tegenwoordig nog actueel is; een kleine auto ontwikkelen die goedkoop is in aanschaf en gebruik en met voldoende binnenruimte voor het hele gezin. Een auto die iedereen zich zou kunnen aanschaffen, een „volks"-wagen.

Porsche plaatst de motor en de aandrijving achterin, zodat er extra veel ruimte ontstaat in het interieur. De wagen krijgt onafhankelijke wielophanging en een degelijke, luchtgekoelde motor, die onder de meest extreme omstandigheden nog z'n werk doet. In samenwerking met NSU ontwikkelt Porsche drie prototypen, die oorverdovend veel lawaai maken, maar een topsnelheid weten te bereiken van 116 km/u en dat urenlang kunnen volhouden. Vanwege een contract met Fiat moet NSU echter van het hele project afzien en staat Porsche weer op straat.

Er komen echter nieuwe mogelijkheden wanneer in februari 1933 de nieuwe, Duitse rijkskanselier, Adolf Hitler, bekend maakt dat hij ieder plan zal steunen dat bij kan dragen om een autofabriek op poten te zetten, waarin goedkope auto's voor het grote publiek geproduceerd kunnen worden. Een echte volkswagen is het lievelingsidee van Hitler. „Het is droevig dat in deze eeuw van beschaving en technische vooruitgang de arbeider nog steeds niet in het bezit is van een transportmiddel", zo zegt hij in 1933.

Fabriek met stad

Op 17 januari 1934 dient dr. Porsche bij het ministerie van Verkeer zijn „Exposé betreffende de bouw van een Duitse Volkswagen" in. De Duitse regering geeft dr. Porsche vervolgens opdracht enkele prototypen te maken van een volkswagen die voor de klant niet meer dan 1000 rijksmark zou moeten kosten. Na uitgebreide proeven met deze protopen, die in de volksmond al snel „Kevers" worden genoemd, besluit de regering in 1937 tot de bouw van een hyperoderne Volkswagenfabriek met een daarbij behorende stad.

Door middel van de Volkswagenfabriek zag Hitler grote mogelijkheden om de werkgelegenheid in Duitsland te bevorderen en een auto te fabriceren die iedere arbeider zich zou kunnen aanschaffen. Via de arbeidersorganisatie „Kraft durch Freude" kon iedere Duitser zegels kopen voor een nieuwe Volkswagen. Honderdduizenden deden aan dit spaarplan mee en met het geld dat de zegels opbrachten kon de Volkswagenfabriek gefinancierd worden.

In 1938 legt Hitler de eerste steen voor de Volkswagenfabriek en voor de nieuwe stad die „Stadt des Kraft durch Freude Wagens" wordt gedoopt. De planning is dat er ongeveer 500.000 Kevers per jaar zullen worden gebouwd, maar door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog komt daar niet veel van terecht. In totaal worden er in de oorlogsjaren 630 Kevers gebouwd; het grootste deel van de produktie is bestemd voor oorlogsdoeleinden. Tot 1944 worden er ongeveer 70.000 Kübelen Schwimmwagen geproduceerd, alle volgens het principe van de VW Kever. In 1944 komt aan alles een eind wanneer de fabriek bjjna geheel wordt platgebombardeerd.

Na de oorlog

In 1945 wordt de fabriek, waar op dat moment nog 9000 mensen werken, overgenomen door het Engelse Militair Gezag en wordt de naam „Stadt des KdF-Wagens" veranderd' in Wolfsburg. De Volkswagenfabriek heet nu „Wolfsburg Motor Works" en wordt voorlopig als reparatiebedrijf voor militaire voertuigen gebruikt. In 1946 kunnen er voor het eerst weer „echte" ,Volkswagens gebouwd worden en op 14 oktober loopt de 10.000e na de oorlog vervaardigde Kever alweer van de band.

Beslissend voor het latere succes van de fabriek is het besluit om Volkswagens te gaan exporteren. Het eerste land waarmee een contract gesloten wordt is Nederland. De officieel tot Volkswagenimporteur benoemde Gebroeders Pon ontvangen als eerste levering 56 Kevers. Op 1 januari 1948 geeft het Engelse Militaire Gezag de leiding van het bedrijf over in handen van ir. Heinrich Nordhoff, die aanvankelijk niet zo enthousiast is over de Kever. „Die wagen heeft evenveel gebreken als een hond vlooien", moet hij eens gezegd hebben.

Maar Nordhoff weet spoedig opzienbarende resultaten te behalen. Zijn grote verdienste is het uitbouwen van een dealerorganisatie in binnen- en buitenland, waardoor in vrijwel iedere plaats de Volkswagenservice verzekerd was. En daarna ging het verschrikkelijk hard: in 1950 de 100.000e Volkswagen, in 1951 de 250.000e, in 1953 het half miljoen, en in 1955 loopt de miljoenste Volkswagen al van de band. De Kever wordt het symbool van het Duitse „Wirtschaftswunder".

Ondergang

De zeventiende januari 1972 is een mijlpaal in de Volkswagengeschiedenis. Op die dag wordt de 15.007.034e Kever gefabriceerd en daarmee is het produktierecord van de T-Ford die van 1908 tot 1928 gebouwd werd, overtroffen. De Kever is nu de meest verkochte auto ter wereld. Maar diezelfde Kever zorgt ook bijna voor de ondergang van het Volkswagenconcern. Want hoewel de Kever in de jaren veertig en vijftig nog een behoorlijk moderne auto was, wordt dat in de jaren zestig en vooral jaren zeventig anders. Terwijl Volkswagen de Kever tientallen jaren vrijwel ongewijzigd produceerde, zat de concurrentie niet stil en ontwikkelde veel modernere auto's.

Volkswagen heeft veel te lang maar één model in het programma gehad en geloofde dat men met zo nu en dan een kleine verandering, zoals andere zijruiten en grotere knipperlichten, de belangstelling van het publiek wel levend kon houden. In het begin van de jaren zeventig krijgt VW daarvan de rekening gepresenteerd. Het marktaandeel van Volkswagen loopt sterk terug en het concern staat aan de rand van de ondergang. Door een bijzonder snelle reactie van een nieuwe bedrijfsleiding weet men dat echter nog net te voorkomen. In een ongelooflijk korte tijd ontwikkelt het VW-concern, na tientallen jaren van verstarring, enkele nieuwe, zeer moderne auto's, zoals de VW Passat, Golf en Scirocco, die bij het publiek onmiddellijk aanslaan.

Het blijkt dat een autofabriek in deze moderne tijd een groot aantal modellen moet hebben en het wel en wee niet van één auto moet laten afhangen. Maar om de VW Kever nu helemaal van het programma te schrappen zou opnieuw een grote fout zijn. Er is nog volop belangstelling voor deze karakteristieke auto, die in de loop der jaren zo'n onverwoestbare reputatie heeft opgebouwd.

Technische gegevens

Motor: Vier cilinder boxermotor achter de achteras, luchtgekoeld, 1192 cc, 25 kW (34 pk) bij 3800 t/min, 76 Nm bij 1700 t/min, aandrijving op de achterwielen.

Onderstel: Geen zelfdragende carrosserie, maar een apart chassis waarop de carrosserie is gemonteerd, voor en achter onafhankelijke wielophanging met achter een pendelas, voor en achter schroefveren, op alle wielen trommelremmen, geen rembekrachtiger.

Prestaties: Acceleratie van 0 tot 100 km in 29 seconden, topsnelheid 115 km/u, verbruik (normale benzine) ongeveer één liter op 11 kilometer. Prijs: ƒ 13.500,-.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 mei 1982

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

De onvoorstelbare loopbaan van de Volkswagen Kever

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 mei 1982

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken