Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nederland telt straks een dorp minder

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Nederland telt straks een dorp minder

5 minuten leestijd

HANSWEERT — Over enkele maanden zal Hansweert-Oost, gelegen aan het Kanaal door Zuid-Beveland, niet meer bestaan. Het hele dorp zal dan met de grond gelijk gemaakt zijn. Op de plaats van Hansweert-Oost moet namelijk een nieuw sluizencomplex verrijzen dat het huidige, ongeveer 100 jaar oude, zal gaan vervangen.

De gemeente Reimerswaal, waaronder Hansweert ressorteert, werd begin jaren zeventig voor het eerst met de plannen tot vervanging van het huidige sluizencomplex geconfronteerd. Rijkswaterstaat had daartoe een zestal varianten ontwikkeld, waarvan er om verschillende redenen vijf niet aantrekkelijk waren. Eén variant schoot dus over en volgens dat plan zouden de nieuwe sluizen gebouwd worden op de plaat waar toen Hansweert-Oost lag. Tegelijk zou dan de knik in het Kanaal door Zuid-Beveland kunnen worden rechtgetrokken. Aldus werd in de eerste helft van de jaren zeventig besloten. Dit plan van Rijkswaterstaat voorzag tevens in een totale kanaalverbetering.

Tijdverlies

Het huidige Kanaal door Zuid-Beveland werd in 1866 voor de scheepvaart opengesteld. Vanaf het begin werd het kanaal intensief bevaren. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog was het zelfs het meest bevaren kanaal van West-Europa. Tegenwoordig wordt het kanaal vooral gebruikt door de scheepvaart van Gent-Terneuzen naar Rijnmond en de Rijn, waarvoor de route via Antwerpen en het Schelde-Rijnkanaal een te grote omweg betekent. Zowel aan de Oosterchelde als aan de Westerschelde heeft het kanaal drie stel schutsluizen. De oudste daarvan zijn ongeveer honderd jaar oud, terwijl de jongste dateren van 1916.

Drie redenen liggen aan de verbetering van het kanaal ten grondslag. Allereerst zal de scheepvaart op de route Gent-Terneuzen-Rijnmond en Rijn halverwege de jaren tachtig te maken krijgen met een sluizencomplex in de Philipsdam, wat tot tijdverlies zal leiden. Dit kan echter worden gecompenseerd door nabij Wemeldinge het verbeterde kanaal in open verbinding met de Oosterschelde te stellen. Het sluizencomplex bij Wemeldinge kan daarmee dus vervallen.

Dit betekent echter wel, dat het getij op het kanaal wordt toegelaten. Dit zal bij vloed op de Oosterschelde leiden tot een verhoogde waterstand op het kanaal. Bij eb op de Oosterschelde zal het waterpeil in het kanaal echter dalen. Verhoging van het waterpeil leidt ertoe dat de dijken langs het kanaal moeten worden verhoogd; verlaging van het peil op het kanaal betekent, dat het kanaal verdiept zal moeten worden. Beide ingrepen, verhoging van de dijken en verdieping van het kanaal, zijn echter niet mogelijk binnen het huidige dwarsprofiel, zodat verbreding van het kanaal noodzakelijk is.

Veilligheid

De tweede reden die aan de kanaalverbetering ten grondslag ligt is de slechte kwaliteit van de sluizen bij Hansweert en in mindere mate ook die te Wemeldinge zodat ze minder geschikt zijn als hoogwaterkering. Het is niet mogelijk het bestaande sluizencomplex te Hansweert zodanig te verbeteren, dat aan de eisen van de Deltawet kan worden voldaan.

De derde oorzaak van de verbetering van het kanaal is de steeds toenemende duwvaart. De vaarroute van Gent naar Rijnmond is vrijwel overal geschikt voor de duwvaart. Alleen het Kanaal door Zuid-Beveland laat dit nog niet toe. Nu het kanaal toch verbeterd moet worden, is het logisch dat het tegelijk geschikt gemaakt wordt voor vier-baks duwvaart. Het Kanaal door Zuid-Beveland zal dus worden verbreed en verdiept, terwijl bij Hansweert een sluizencomplex zal worden gebouwd, dat even groot is als het sluizencomplex in de Philipsdam en dat voldoende bescherming biedt tegen hoge waterstanden.

Bezuinigingen

Andere werkzaamheden die met de kanaal verbetering te maken hebben zijn de aanleg van nieuwe oeververbindingen, de bouw van huizen voor de bewoners van Hansweert-Oost en het aanleggen van een loskade van 350 meter ter vervanging van de oude loskade.

De verschillende werkzaamheden die met de kanaalverbetering te maken hebben, zullen niet allemaal tegelijk worden uitgevoerd. Minister Zeevalking van Verkeer en waterstaat heeft namelijk bepaald, dat er vanwege de noodzakelijke bezuinigingen in etappes moet worden gewerkt. Dit betekent, dat voorlopig alleen het sluizencomplex te Hansweert mag worden gebouwd. De rest van het kanaal mag pas na 1986 worden aangepakt. Als alles volgens de plannen verloopt, moeten de werkzaamheden rond 1990 geheel zijn voltooid. Voorwaarde hiervoor is echter wel, dat het rijk voldoende geld heeft om alles uit te voeren.

Geruchten

De financiële situatie van het rijk is er ook de oorzaak van, dat er geruchten df ronde doen, dat er bij Hansweert maar één nieuwe sluis zal worden gebouwd in plaats van de geplande twee. Dit blijven echter geruchten die door Rijkswaterstaat ten stelligste worden ontkend.

Ondanks de financiële perikelen is de afspraak van Hansweert-Oost gewoon doorgegaan. Thans staan er nog zo'n 10 van de 160 woningen overeind. De rest is in de afgelopen tijd gesloopt. Ook is het bejaardentehuis „Maria-oord" nog in gebruik. De bewoners ervan wachten tot zij de nieuwbouw hiervan in Hansweert-West in gebruik kunnen nemen. Naar verwachting zal dat in de tweede helft van dit jaar kunnen gebeuren.

Het oude „Maria-oord" zal dan ook worden gesloopt en de grondwerken zullen dan een aanvang kunnen nemen. Hansweert-Oost zal dan niet meer bestaan en daarmee zal Nederland dan een dorp minder tellen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 22 mei 1982

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Nederland telt straks een dorp minder

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 22 mei 1982

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken