Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bergmg oud vrachtschip wordt unieke operatie

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Bergmg oud vrachtschip wordt unieke operatie

Zonder één cent overheidssubsidie

3 minuten leestijd

VLISSINGEN — Over anderhalve week zullen Engelse duikers op een afstand van twee en een half uur varen van de Zeeuwse kust een wrak te lijf gaan dat daar al enkele eeuwen op de zeebodem ligt. Aan deze operatie, die in verschillende opzichten uniek is, komt geen cent overheidssubsidie te pas.

Het scheepswrak waar het om draait, is dat van het 18-eeuwse koopvaardijschip 't Vliegend Hert. Het schip verging op 3 februari 1735 met man en muis. Het was na het middags uur samen met de Anna Catharina, eveneens.een koopvaardijschip, vanaf de rede van het Walcherense fort Rammekens vertrokken naar Indië om specerijen te halen, 't Vliegend Hert was in 1730 te water gelaten en had nog maar één reis achter de boeg, een vierjarige tocht naar Indië.

Ooggetuige

Voor die tijd was 't Vliegend Hert een echte Oceaanreus. Het mat ongeveer 50 meter en had een 167 koppen tellende bemanning. Het schip was eigendom van de vermaarde Verenigde Oostindische compagnie (VOC).

De tweede reis van deze koopvaarder zou niet lang duren. Reeds negen uur nadat het de Zeeuwse kust achter zich had gelaten, zonk het voorgoed naar de zeebodem. Aan boord bevonden zich behalve dé bemanning 83 soldaten, 5 mensen met bestemming Kaap de Goede Hoop en één passagier voor Indië. Alle 256 vonden een zeemansgraf. Dat het schip na zoveel jaren weer terug is gevonden, is vooral té danken aan de Utrechtse hoogleraar en kaart-historicus dr. G. Schilder. Aan de hand van oude kaarten gaf hij de plaats aan waar het wrak zich ongeveer moest bevinden. Bij die kaarten, die hij in 1977 vond, trof hij ook enkele ooggetuigenverslagen aan, onder andere van de schipper van een loodsboot die beide koopvaarders tot aan het Engelse eiland Wight zou vergezellen. Deze schipper vertelt dat eerst de Anna Catharina rond 5 uur in de middag tegen de drempel van een zandbank, de Deurloo, voer en daarin een uur later werd gevolg door 't Vliegend Hert. In de latere avonduren zonken beide schepen vervolgens naar de zeebodem.

Een ander ooggetuigenverslag is afkomstig van een bemanningslid van een hahdelsschip dat tussen de gestrande schepen is doorgevaren. Deze matroos schrijft dat zowel de Anna Catharina als 't Vliegend Hert kanonschoten hebben afgevuurd en dat de bemanning luidkeels aan dek om hulp stond te schreeuwen. ledere reddingspoging was echter vanwege de storm en de huizenhoge golven tot mislukkig gedoemd. Deze „verslaggever" meent dat de scheepsramp voor rekening komt van de loodsen, maar anderen denken dat ongunstige omstandigheden als uitzonderlijk laag tij en de vliegende storm mede debet zijn geweest aan de catastrofe.

Speurtocht
Hoewel dr. Schilder de plaats van Het Engelse bergingsvaartuig waarmee 't Vliegend Hert te lijf wordt gegaan. Het heet zeer toepasselijk ,,The Flying Hart". het scheepswrak wel ongeveer kon aangeven, heeft het nog heel wat hoofdbrekens gekost voordat 't Vliegend Hert was teruggevonden. Een belangrijk aanknopingspunt bood de koersbeschrijving, waarin als vaste punten de torens van Brugge werden genoemd. Vanaf de brug van een supertanker bleek het mogelijk die torens opnieuw in het vizier te krijgen. Het Engelse bergingsbedrijf North Sea Archeological Group kon daarna met behulp van een magnetometer de exacte plaats van het wrak vaststellen.

Zo'n magnetometer reageert namelijk op houten schepen anders dan op de latere ijzeren vaartuigen. Overigens blijft de theoretische mogelijkheid bestaan dat het gevonden wrak een andere koopvaarder blijkt te zijn. Zekerheid is er pas als de duikers het wrak hebben uitgekamd.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 2 augustus 1982

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Bergmg oud vrachtschip wordt unieke operatie

Bekijk de hele uitgave van maandag 2 augustus 1982

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken