Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

letspad van Puttershoek Laar dorp 's-Gravendeel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

letspad van Puttershoek Laar dorp 's-Gravendeel

last kostenfactor ook ruilverkavelingsprobleein

4 minuten leestijd

ÜTTERSHOEK — De commissie openbare ken heeft zich in haa,r vergadering van juni gehouden met zowel de mogelijkheden als mmogelijkheden wrat betreft een fietspad van tershoek naar 's-Gravendeel.

at zou • dan kunnen zijn een rechtstreeks 3pad op of langs de Molendijk, waarvan de ten op twee miljoen worden geschat of een reitief fietspad, dat zou kom^n te liggen langs Lorregat en de Buitendijk naar 's-Gravenl. Hiervan worden de kosten op ƒ 300.000 den geschat.

ïrverkaveling
iet alleen de kostenfactor, maar ook de ruillerverkavehng die inmiddels weer op gang is racht, dient in ogenschouw genomen te worerst na deze verkaveling kan over een recreafietspad gesproken worden. Deze verkavef is nu juist datgene, wat niet zo soepel blijkt erlopen. lil een recreatief fietspad kans van slagen ben, dan moet de gemeente 's-Gravendeel mererking verlenen. Het tracé zal dan namelijk n lopen langs het Ruiterdijkje en dit is eigenii van genoemde gemeente.

verleg
1 1975 is deze zaak al aan de orde gesteld. >r het Ud van de Provinciale Staten, de heer sblom, zijn destijds vragen gesteld. Naar aanling daarvan is door de Provincie toegezegd, zij overleg zou plegen met de betrokken ge3nten. •p grond hiervan dient men met de zaak nu ir te gaan! Wordt het een recreatief fietspad i zal het de gemeente niet zoveel geld of misien wel niets kosten.

Inmiddels is de ^tuatie wel wat veranderd. De heer Vlasblom sprak toentertijd over 500 fietsen. Na een door de gemeente gehouden telUng is het aantal aanmerkelijk verminderd.

De hoge kosten en de geringe belangstelling zullen wellicht de oorzaak zijn, dat het rechtstreekse fietspad er niet komt. Als men het recreatieve aspect in aanmerking neemt, zijn ër meer mogelijkheden maar even zoveel problemen.

Uit een brief van de gemeente-architect van 28 november 1981 blijkt dat destijds nauwelijks of geen vooruitgang was geboekt vanwege het feit, dat 's-Gravendeel niet bereid was mee te werken aan de ontsluiting van het pad Ruiterdijk.

Waterschap

Verder zijn er op dit tracé veel landbouwhekken. Er lopen hier veel koeien dus zijn deze hekken wel nodig. Onoverkomelijk zijn deze bezwaren niet. Weidegronden kiuinen door draden worden afgezet.

Natuurlijk schijnt dit nogal moeiüjk te liggen. Ook het waterschap zal aa.n de poging om een recreatief fietspad aan te leggen zijn medewerking moeten verlenen.

Kortste weg

Nog een moeilijkheid, die niet over het hoofd mag worden gezien, is of de, schoolkinderen, die van Puttershoek naar Dordrecht gaan dit recreatieve fietspad wel zullen gaan gebruiken.

Dit fietspad langs de'buitendijk zal nog altijd twee kUometer langer zijn dan de Molendijk en dat is dus een omweg. Het is namelijk bekend dat kinderen in heel veel gevallen de kortste weg nemen. Niet tegen te spreken is dat een verhoging van de veiligheid, al is het maar voor 80%, al meegenomen is. Het Ruiterdijkje: zal de jeugd dit niéuwe parcours waarderen boven de oude route?

Pachters

Zo zien we dat het recreatieve fietspad meer mogelijkheden heeft. Het is namelijk goedkoper, een belangrijk aspect in deze tijd van bezuinigen, maar het geeft toch ook weer problemen.

Dan is er verder nog gezwegen over pachters en eigenaren. Als zij niet meewerken krijgt men nog eindeloze onteigeningsprocedures.

Afwachten

Maar... de Provincie heeft toegezegd daar duidelijkheid in te verschaffen. Overleg zal dus wel degelijk noodzakelijk zijn en afronding van de zaak gewenst. Het overleg met de gemeente 's Gravendeel wordt geopend en alle belanghebbenden wachten maar af wat hieruit voortkomt.

Verder zou ook de Provincie via het fietspadenplan zelf coördinerend op kunnen treden. Dit is technisch uitvoerbaar maar niet rnet de beschikbaar gestelde gelden voor de Molendijk. '

Voor al uw
De speciale pendelversie Ook een speciale pendelversie van de minibus is KANT & KLMR leverbaar. Technisch komt die volledig overeen met de luxe minibus, alleen de inrichting verschilt, met 23-zits banken, gestoffeerd met bruin skai en kokosmatten op de vloer is deze 8-persoons versie helemaal op de dagelijkse pendelpraktijk berekend.

Komt u eens proefrijden, wanneer u toch in de omgeving met vakantie bent of wranneer u een stempeltje komt fialen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Tuesday 3 August 1982

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

letspad van Puttershoek Laar dorp 's-Gravendeel

Bekijk de hele uitgave van Tuesday 3 August 1982

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken