Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bij Japan Air Lines staat dienstverlening centraal

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Bij Japan Air Lines staat dienstverlening centraal

Op poolvluchten slapen op een luchtbed...

8 minuten leestijd

Produktiviteit en kwaliteit zijn enkele van de belangrijkste aspecten waardoor de Japanners met hun goederen en diensten een belangrijk deel van de wereldmarkt hebben veroverd. In Japan is een onderneming die ook in letterlijke zin de wereld aan haar voeten heeft gekregen en dat is de nationale luchtvaartmaatschappij, Japan Air Lines (JAL). In het per 31 maart 1982 afgesloten boekjaar vervoerde de maatschappij 4,8 min passagiers op haar internationale routes. Dit betekent een stijging van 13,2% ten opzichte van het voorgaandejaar.

Een opmerkelijk resultaat, zeker wanneer je het gemiddelde stijgingspercentage van circa 4% in aanmerking neemt. Het binnenlands vervoer bleef bij JAL met ruim 8,7 min passagiers op hetzelfde niveau als in 1980-'81.

De internationale burgerluchtvaart maakt al een aantal jaren moeilijke tijden door. Enkele grote luchtvaartmaatschappijen zijn reeds failliet gegaan, terwijl veel maatschappijen verlies lijden of een kleine winst maken (van 1 a 2 procent). JAL is hierop een gunstige uitzondering met een nettowinst over het afge

Dienstverlening staat bij de maatschappij hoog in het vaandel. lopen jaar van maar liefsf 11 procent. Dit komt neer op een winst van ruim ƒ 859 min want de totale omzet van de JAL-groep bedroeg ƒ 7810 min. Een dergelijk rendement is onder de huidige omstandigheden in de luchtvaart een uitzonderlijk resultaat.

Corry Meessen, woordvoerster van JAL in Nederland, drukt zich dan ook heel diplomatiek uit als ze zegt: „We zijn tevreden over het resultaat en hebben geen reden tot klagen". Ze voegt er aan toe dat haar maatschappij nu toch ook behoorlijk onder druk komt te staan. Voor het lopende boekjaar wordt daarom rekening gehouden met een lagere winst.

Salaris gekort

Bij JAL heeft men niet altijd de wind mee gehad. In 1974 werd een verlies geleden van circa ƒ 300 min. Behalve door de hoge brandstofprijzen en het teruglopende vervoer werd dit verlies veroorzaakt door het (om politieke redenen) tijdelijk stopzetten van de winstgevende dienst Tokio-Taipeh. Door aanpassingen en de traditionele inzet kon de maatschappij er weer bovenop komen.

De aanpassingen werden zowel op technisch als op financieel gebied gerealiseerd. Bij ruim 1700 man hoger personeel werd (toen al) 10% op het salaris gekort... Met de groeisnelheid van de Japanse economie groeide JAL uiteindelijk evenredig mee. Het tijdig in gebruik nemen van de modernste technieken en vliegtuigen heeft de maatschappij op een hoog niveau gebracht: op de derde plaats onder de internationale lijndienstmaatschappijen voor wat betreft het totale vervoer en op de eerste plaats in het vrachtvervoer.

Onderscheiding

In 1981 werd JAL door het gezaghebbende tijdschrift Air Transport World uitgeroepen tot,,luchtvaartmaatschappij van het jaar". Overwegingen voor het toekennen van deze onderscheiding waren onder meer de zeer goede dienstverlening aan de passagiers, het intensief zoeken naar brandstofbesparende middelen en het op tijd vertrekken van de Boeing 747-vliegtuigen. Met de 747's kon JAL in 99,4 van de vertrekken binnen vijftien minuten na de geplande tijd starten.

Dienstverlening

Al sedert de oprichting van JAL, in augustus 1951, staat dienstverlening hoog in het vaandel. In 1954 presenteerde men als eerste warme handdoekjes aan de passagiers ter verfrissing. Déze eenvoudige maar toch gewaardeerde verstrekking werd daarna door veel andere maatschappijen overgenomen. Onder de huidige richtlijnen van de internationale vereniging van luchtvaartmaatr schappijen (lATA) mag men in de toeristenklas verder alleen nog maaltijden, alcoholvrije dranken en lektuur gratis verstrekken.

In de zakenklas, die bij JAL ,,executive class" heet en bestemd is voor passagiers die het volle tarief betalen, zijn zoals gebruikelijk meer verstrekkingen gratis. De Japanse hoffelijkheid is in beide klassen echter hetzelfde, evenals de stoelen en de maaltijden, die zijn samengesteld uit zowel oosters als westers eten. Elke maaltijd wordt in verschillende schaaltjes op één blad geserveerd en dat is een goede gelegenheid om met het Japanse eten kennis te maken. Bevalt het niet, dan kun je direct overgaan op de „eigen hap".

Hoge tarieven

Officieel bestaat de toeristenklas niet op de route Nederland - Japan. Passagiers met het goedkoopste ticket worden echter wel in een apart gedeelte van het vliegtuig vervoerd. Dit gedeelte, vanaf ongeveer het midden tot achterin, geldt dan als toeristenklas. Naarmate de belangstelling voor de zakenklas kleiner is kan dif gedeelte groter worden gemaakt en omgekeerd.

De tarieven naar Japan kenmerken zich door een, (te) hoog niveau. Een retour Amsterdam - Tokio kost nu ƒ 3050,in de toeristen- en ƒ 6680,- in de zakenklas. Het eersteklastarief bedraagt op deze route zelfs ƒ 11.056,- en dat is het duurste vliegtarief dat er vanuit Nederland bestaat. Voor een prijs die beduidend lager is dan het zakenklastarief kan men (vliegend met JAL) niettemin ook een 22-daagse rondreis door Japan maken. De rondreis en het goedkoopste ticket kunnen niet rechtstreeks bij JAL worden geboekt. Hiervoor kan fnen rerecht bij de reisafdeling van de maatschappij (JAL-Tours) en de erkende reisbureaus.

Luchtbed

Het steeds zoeken naar nieuwe mogelijkheden om de JAL-service het eigen gezicht te laten behouden leidde drie jaar geleden tot de introductie van de „sky sleeper". De ,,sky sleeper" is een bed in de eersteklas van het vliegtuig en kan daarom met recht een luchtbed worden genoemd. In het bovendek van de Boeing 747's heeft JAL een aantal speciale zitplaatsen, die in een handomdraai in vijf bedden kunnen worden veranderd. Door deze constructie kunnen eersteklas passagiers op de poolvluchten van de maatschappij gewoon gaan slapen. Gewoon is in dit geval wel betrekkelijk. Voor deze extra service moet ook extra betaald worden. Op de route Amsterdam - Tokio bedraagt het tarief voor een luchtbed (eens kijken of deze ,,vertaling" aan wil slaan) 1106 gulden. Toch hebben heel wat passagiers het extra bedrag er voor over. Over het gehele routenet is de gemiddelde bezetting nu ruim 80 procent. Een Boeing 747 voor de Fuji-San, de hoogste berg van Japan. Bij helder weer is de Fuji (3776 m) vanuit Tokio te zien. tuig heeft de grootste passagierscapaciteit van de burgerluchtvaart. Een zo groot aantal plaatsen roept misschien het beeld op van stoelen die heel dicht op elkaar staan. Tussen de stoelen is echter voldoende ruimte, waardoor ook passagiers met lange benen redelijk comfortabel kunnen zitten. Met de 747SR kan men als passagier op de route Tokio Osaka (vliegtijd circa 45 min.) de start en landing heel direct volgen. Bij het taxiën wordt een filmcamera ingeschakeld die de startbaan in beeld brengt. De beelden worden direct afgedraaid op filmschermen in de cabine en gaan na de start nog ongeveer een minuut door. Het zicht dat zo wordt verkregen is hetzelfde als de vliegers in de cockpit hebben, alleen minder breed. Vooral bij de landing, als je de landingslichten van de

De „sky-sleeper" (zeg maar luchtbed) als nieuwe service van de Japanse luchtvaartmaatschappij.

550 passagiers

De drukste binnenlandse lijndienst van de maatschappij is de route Tokio Osaka. Op deze route vliegt men onder meer met de Boeing 747SR die plaats biedt aan 550 passagiers. Dit type vlieg

Japan: land van traditie en industrialisatie

Japan is een archipel die bestaat uit vier hoofdeilanden: Honshu, Hokkaido, Kyushu en Shikoku en meer dan 3400 kleine eilandjes. Het land strekt zich boogvormig uit over ongeveer 2400 km langs het Aziatische vasteland. Met circa 120 min. inwoners is Japan het zesde volk ter wereld in grootte. De totale oppervlakte is niet zo groot: ongeveer acht keer die van Nederland.

Op Honshu, het grootste eiland, wonen circa 90 min. mensen van wie zo'n 12 min. in de hoofdstad Tokio die in oppervlakte de grootste stad ter wereld is. Het klimaat van Japan wordt beheerst door de ligging aan de rand van de grootste watermassa op aarde. In de zomer voert de zuidoostenwind vochtige tropische lucht aan die veel regen veroorzaakt. De beste reistijden zijn lente en herfst. baan dichterbij ziet komen, ontstaat h( gevoel alsof je zelf in de cockpit zit. O deze route is vrijwel altijd nog een and( mooi uitzicht te bewonderen. Onderwe wordt namelijk langs Mount Fuji gevk gen, de hoogste en bekendste berg va Japan (3776 m).

De maatschappij biedt thans werk aa ruim 22.000 mensen. Het routenet on vat 53 steden in 33 landen en wordt or derhouden door zo'n negentig vliegtu gen. Buiten Amerika is JAL de grootst gebruiker van zowel de Boeing 747 a de DC-10 met achtereenvolgens 41 en 2 toestellen. Uitbreiding van het routen* staat voorlopig niet op het programme In 1975 werd een dochterondernemin opgericht die onder de naam Japan Asi Airways nu zowel lijndienst- als chartei vluchten uitvoert. Verder heeft men bt langen in een hotelketen, reisorganisati en afhandelingsbedrijf en in nog ee luchtvaartmaatschappij.

Vanuit Nederland vliegt JAL twe keer per week naar Tokio. Beide vluch ten gaan via de poolroute, waarbij i Anchorage (Alaska) een technische tu! senstop wordt gemaakt. De totale reis tijd bedraagt circa 17 uur.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 augustus 1982

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Bij Japan Air Lines staat dienstverlening centraal

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 augustus 1982

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken