Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Scheepsnieuwbouw in moeilijkheden

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Scheepsnieuwbouw in moeilijkheden

Nieuwe steunmaatregelen bepleit

3 minuten leestijd

ROTTERDAM — Ook de eleidscommissie scheepsbouw werkgevers, werknemers en verheid) maakt zich ernstige )rgen over de toekomst van de :heepsnieuwbouw in ons land 1 pleit voor nieuwe steunmaaegelen. Uit enquêtes is gebleen dat de orderpositie van tal an werven is verzwakt door :n in de eerste helft van het vog jaar opgetreden vrij plotsenge verslechtering.

Deze werd, aldus de beleidscomissie, veroorzaakt door het teruglom van de wereldhandel en door de erke opkomst van goedkope heepsbouwlanden als Zuid-Korea. /oor een aantal werven is een precaire situatie ontstaan. Er moeten op korte termijn orders komen om de continuïteit van deze bedrijven te verzekeren", aldus de commissie.

De beleidscommissie wijst er in een donderdag uitgegeven verklaring op dat de Nederlandse scheepsbouw de laatste vijf jaar met grote financiële steun van de overheid is geherstructureerd. Dit proces leidde tot afslanking van veel bedrijven, waarmee ongeveer 10.000 arbeidsplaatsen waren gemoeid. Dank zij grote investeringen kon een zeer moderne scheepsbouwindustie worden gebouwd, die naar het oordeel van de commissie onder normale omstandigheden zich zeker met de buitenlandse concurrentie kan meten.

Concurreren
De beleidscommissie pleit voor nieuwe steun aan de in zware problemen verkerende scheepsbouwindustrie. Dit keer is er naar het oordeel van de commissie geen steun nodig om een verzwakte bedrijfstak in omvang terug te brengen en te moderniseren, maar om het de werven mogelijk te maken te concurreren met scheepsbouwlanden die door het bieden van aantrekkelijke financieringsfaciliteiten de orders binnenhalen. Men vindt dat werven, banken en overheid gezamenlijk een oplossing moeten vinden.

De zwakke positie van de Nederlandse scheepsbouw wordt naar het oordeel van de beleidscommissie mede veroorzaakt door de snelle verlaging van de generieke overheidssteun. Sinds 1980 is deze gehalveerd. Dé onlangs door Smit Internationale geplaatste orders ter waarde van bijna tweehonderd miljoen gulden, hebben voor enkele werven de orderpositie verbeterd. Deze grote opdrachten kunnen echter niet worden gezien als een voorbode van een verbetering in de scheepsbouw, aldus de beleidscommissie.

In het blad „Zin" sprak de industriebond FNV woensdag al zijn grote bezorgdheid uit over de gang van zaken in de scheepsnieuwbouw. De industriebond vreest, dat er in de komende tijd 3.000 banen zullen verdwijnen als gevolg van de zeer slechte orderpositie van tal van werven.

De industriebond FNV vreest dat verlenging van de overheidssteun noodzakelijk is, wil de scheepsbouwindustrie 1985 nog halen. Volgens de huidige plannen moet de overheidssteun, zoals die in de herstructureringsplannen werd vastgesteld, voor eind 1985 zijn afgebouwd. De FNV wil dat de steim wordt verleend en dat deze niet meer algemeen, maar gericht wordt gegeven. De bond denkt aan steun voor kansrijke projekten en voor specialismen. Ook acht de FNV het verlenen van slooppremies aan rederijen een nuttige maatregel, omdat deze dan eerder geneigd zullen zijn nieuwbouwopdrachten te plaatsen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 september 1982

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Scheepsnieuwbouw in moeilijkheden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 september 1982

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken