Bekijk het origineel

Weréldscheepsbouw geringe toekomst

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Weréldscheepsbouw geringe toekomst

Vraag zal sterk afnemen

2 minuten leestijd

ROTTERDAM — De toekomst van de weréldscheepsbouw ziet er veel slechter uit dan nog twee jaar geleden werd verwacht. Dit blijkt uit rapporten die de associatie van Westeuropese scheepsbouwers (AWES) en de Japanse scheepsbouwers in de SAJ onafhankelijk van elkaar hebben opgesteld.

Op grond van de te verwachten marktontwikkelingen voor de jaren tot 1990 zal de behoefte aan scheepsnieuwbouw in de wereld 30 procent lager zijn dan in 1980 werd verwacht. Dit heeft de centrale bond van scheepsbouwmeesters (Cebosine) donderdag bekendgemaakt. Vooral de vraag naar bulkcarriers en droge ladingschepen zal de komende jaren sterk afnemen.

De Cebosine weet nog niet zeker of Nederland ook zoveel nadelen zal hebben van de negatieve verwachtingen. De Cebosine hoopt dat de Nederlandse scheepsbouwindustrie door de inmiddels voltooide herstructurering beter kan inspelen op de dalende vraag. TocK wordt verwacht dat de werkgelegenheid op de werven de komende jaren sterker zal afnemen.

Vooral de steeds grotere steun die andere landen, zoals West-Duitsland en Noorwegen, aan hun scheepsbouwindustrie geven, zal in ons land volgens Cebosine steeds sterker worden gevoeld. Voortzetting van de steun in ons land, ook na 1985, achten de scheepsbouwers dan ook onafwendbaar. De huidige plannen gaan ervan uit dat de Nederlandse werven zich na 1985 zelf kunnen bedruipen.

Behalve de Cebosine heeft al eerder de beleidscommissie scheepsbouw gepleit voor handhaven van de steun. De industriebond FNV vreest zelfs dat het in 1985 wel eens kan zijn afgelopen met de Nederlandse scheepsbouw als er niet snel maatregelen worden genomen. Volgens bestuurder David Rijkse van de bond is het aantal orders dit jaar sterk gedaald en zijn nog maar enkele werven in ons land tot 1983 bezet. de laatste 5 jaar met grote steun van de overheid geherstructureerd. Dit proces leidde tot een noodzakelijke afslanking, maar ook — dankzij grote investeringen — tot een zeer moderne scheepsbouwindustrie, die zich onder normale omstandigheden zeker met de buitenlandse concurrentie kan meten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 oktober 1982

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Weréldscheepsbouw geringe toekomst

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 oktober 1982

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken