Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zalig worden zonder prijs

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Zalig worden zonder prijs

5 minuten leestijd

O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk! Jesaja 55:1

De dorstigen moeten komen. Tot driemaal toe lezen we het woord „komt" in deze tekst. Zal hun dorst gelest worden, dan moeten zij komen. Zij moeten alles verlaten en tot Hem komen. Er zijn vele bezwaren en hindernissen bij hen om te komen. De remonstrant, hij kan zelf komen en geloven. Zij zeggen, ik ben tot Christus gekomen en ik geloof de eeuwige zaligheid te ontvangen.

De ware dorstigen kunnen niet komen en geloven. Zij zijn daartoe onmachtig, vooral ook te onwaardig. Zij kunnen niet geloven dat de Heere hen roept, dat het om hen te doen is. Zij zien zich zo schuldig en onrein. Maar wat zijn in het bijzonder de bezwaren en de hindernissen? De Heere zegt: „en gij, die geen geld hebt, komt, koopt, en eet, ja, komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk".

In de eerste plaats zijn het dus mensen die geen geld hebben. Zij hebben niets dan schuld en zij kunnen de Heere niet één goed werk aanbieden. Met Jesaja moeten zij zeggen: „wij zijn allen als een onreine en al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed; we vallen af als een blad en onze ongerechtigheden voeren ons daarhenen".

In de tweede plaats spreekt de Heere over wijn en melk. Het eerste is een dagelijkse drank in het oosten. Wijn vervrolijkt het hart. Ook goot men wel wijn in wonden. Melk is tot versterking van de verzwakte mens. Hier tekent de Heere Jezus de ware dorstigen.

Zij zien zich niet alleen schuldig voor God tot de dood, maar ook zijn zij bedroefd om hun zonden en de verdorvenheid huns harten. Zij zijn er innerlijk onder verslagen en verbroken. Zij zien en gevoelen hoe schrikkelijk zij God vertoornd hebben met hun zonden en dat zij nooit aan de eis van de wet kunnen voldoen. De eis van de rechtvaardigheid en heiligheid sluit hen voor altijd buiten. Dit maakt hen zeer bedroefd. Het doet David uitroepen: „Wee mijner dat ik zo heb gezondigd".

In de derde plaats is hun hart verwondt het bloedt. De eis van Gods rechtvaardigheid en heiligheid vervolgt hen. Daardoor zien zij, dat zij vooi God niet kunnen bestaan. Toch wordt hen geen rust gegeven. Dit doet David uitroepen: „Al uw golven, al Uw baren zijn over mij heengegaan". Het legt hen in de banden van de dood en angsten der hel.

In de vierde plaats zijn zij ook verzwakt. Door de werken der wet zijn zij afgemat. Daarbij drukt hun schuld hen terneer. De eis van Gods rechtvaardigheid maakt de last van hun schuld zo zwaar, dat zij met David moeter zeggen: „Zulk een last van zonden en plagen, drukt mijn schouders naar beneën". Zij zien dat buiten Christus niets dan dood en vloek is. Dat God een verterend vuur is, bij wie de zondaar niet kan wonen.

Ook krijgen zij oog voor de verlossing die in Christus Jezus is. De Heilige Geest ontdekt hen Christus als het Lam van God, wat de zonde der wereld wegneemt. Hun ogen worden geopend de lijdende en stervende Christus Zij zien dat in Zijn offer betaling is voor al hun schuld, en reiniging vooral van hun onreinheid.

Dit trekt hen met onweerstaanbare kracht, doet hen alle hindernissen overwinnen. Zij zien zichzelf diep rampzalig. Zij zijn moede, venwond, bedroefd over de zonde. En zij hebben niets dan schuld en zonde. Maar zij zien een volheid van vergeving, van verlossing en reiniging in de Heere Jezus Christus. En zij horen Zijn stem Die zegt: „O alle gij dorstigen, komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt, en eet, ja, komt, koop zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk".

Christus noemt ze bij naam. Hij laat hen horen dat Hij hun nood en ellen de kent. Als de Heere hen zo roept dan komen zij. Hoe? Om te kopen zon der prijs en zonder geld. Arm, vermoeid, berooid, venwond, bedroefd over de zonde. Zo komen zij tot de volheid die in Christus Jezus is om te kopen zonder prijs en zonder geld.

Hoe is dit mogelijk? Christus, Hij heeft de som opgewogen om hen te kunnen behouden en het water des levens te geven. Christus heeft daartoe alles gegeven, namelijk Zichzelf tot in de dood des kruises. Zij komen tot Hem. Hoe? Steunende op Zijn genade en barmhartigheid. Zij leggen de hand des geloofs op Zijn offer. En zij ervaren, dat Christus alles voldaan heeft, dat er niets meer van hen geëist wordt.

Hoe meer de eis van Gods rechtvaardigheid hen terneer drukt, hoe sterker hun begeerte naar Christus en Zijn weldaden zich zullen uitstrekken. Altijd blijft het leven van Gods volk een kopen zonder prijs en zonder geld. Altijd komen zij tot Hem als arme, doemwaardige zondaren. Zo worden zij zalig, zonder geld en zonder prijs.

'S-GRAVENHAGE     DS. F. HARINCK

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 november 1982

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Zalig worden zonder prijs

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 november 1982

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken