Bekijk het origineel

^? Het wordt beslist geen „wiebeldam

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

^? Het wordt beslist geen „wiebeldam"

Spannende fase in bouw pijlerdam

3 minuten leestijd

BURGHSLUIS — ,A1 keren deze geruchten iedere keer ^weer, de pijlerdam in de Oostersclielde wordt beslist geen éviebeldam. We geloven in dit project, anders zouden we er Jecht niet aan begonnen zijn".

:t Oie verzekering klonk maandag uit ïle mond van ir. C. J. Vroege, directeur uitvoering bij Dosbouw (de aannemerscombinatie die de Oosterscheldewerken moet realiseren) aan de vooravond van één van de spannendste fases in dit project. Volgende week hamelijk begint het speciale vaartuig 'Cardium met het leggen van de eerste filtermatten in het sluitgat Hammen. Op die matten worden volgend jaar de pijlers van de stormvloedkering 'geplaatst, waarom het zaak is dat de 6.000 ton zware matten precies horiSiontaal komen te liggen. „Tegen het leggen van de matten", zo bekende ir. ,Vroege tijdens een maandag gehoujden persexcursie, „zien we meer op -dan tegen het plaatsen van de in to;taal 66 pijlers. In orde is het laatste ^eenvoudiger dan het eerste." Met de Cardium, een 80 meter lang ten 70 meter breed ponton dat speciaal »yoor de Oosterscheldewerken werd 'o!itv/orpen, zijn de afgelopen maanden verschillende proefmatten gelegd. „Na deze korte training is onze coniclusie: het werkt", aldus ir. Vroege. 'Wel kwamen tijdens de trainingspe.-riode diverse mankementen aan het plicht waardoor het bepoevingsschema drastisch moest worden aangepast. ^Aanvankelijk had de bemanning drie -maanden met de Cardium willen „stoeien", „maar die tijd hebben we niet gekregen", stelde ir. Vroege spijtig vast, ^ Hoewel men heeft kunnen constateren dat de Cardium, die ruim 120 miljoen gulden heeft gekost, voor haar taak is berekend, wees Vroege erop dat bij de eigenlijke mattenlegoperatie nog „onvoorstelbaar veel andere factoren" een rol spelen. Desondcfnks blijft hij ervan overtuigd dat de operatie-Oosterschelde succesvol zal verlopen: „Als de zes aannemers van Dosbouw (grotere hebben we niet) niet in het welslagen van dit project geloven, zouden ze er nimmer aan zijn begonnen".

Om te voorkomen dat het tijdschema in de verdrukking komt (eind-1986 moet de pijlerdam gereed zijn), is voor alle mogelijke storingen een noodvoorziening bedacht. Dit heeft evenwel niet kunnen verhinderen dat het programma met minstens één maand moest worden verschoven. Vanwege de technische problemen met de Cardium kan het plaatsen van de pijlers niet eerder beginnen dan begin mei 1983 in plaats van maart dat jaar. Het transport en plaatsen van de pijlers gebeurt met een al even uitzonderlijk vaartuig, genaamd Ostrea, ..waarmee momenteel nog proeven worden genomen.

De Cardium zal deze week van de proeflocatie naar het sluitgat Hammen varen. Waarschijnlijk zal -zondagavond de eerste mat worden gelegd. Het mattenleggen gaat ook 's nachts en ^p zaterdag en zondag door. Voor het leggen van één mat, die 200 meter lang en ruim 40 meter breed is, is rond de 100 uur uitgetrokken. Het afrollen van de mat zelf moet in ongeveer anderhalf uur plaatsvinden omdat met het oog op de grote stroomsnelheden in de Oosterscheldemonding, alleen met kenterend getij kan worden gewerkt.

De matten, waarop straks — verspreid over drie sluitgaten — de 66 pijlers van de stormvloedkering moeten worden geplaatst zijn zodanig vervaardigd dat ze wel water doorlaten maar geen zand. Tijdens de proefnemingen werd één van de matten door „stofzuigers", waarmee de Cardium zand kan wegzuigen bescha-. digd. Volgens ir. Vroege van Dosbouw moet dit aan een bedieningsfout worden toegeschreven en niet aan dè" constructie van de Cardium of van de matten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 november 1982

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

^? Het wordt beslist geen „wiebeldam

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 9 november 1982

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken