Bekijk het origineel

Niet allemaal tegelijk op vakantie in eigen land!

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Niet allemaal tegelijk op vakantie in eigen land!

2 minuten leestijd

Vorig jaar waren er 500.000 korte én lange vakanties in eigen land méér dan in de zomer van 1981. Tweederde van de vakantiegangers kiest voor een vakantie in de maanden juni, juli en augustus. Binnen deze drie maanden is er een piekperiode van drie weken, tussen half juli en half augustus. Na de actie "Mijdt de vakantiepiek", die gericht was op niet-(school)gebonden vakantiegangers, richt de nieuwe campagne "Niet allemaal tegelijk" zich vooral op de gebonden vakantiegangers.

Op de Vakantiebeurs '83 gaf mr. J. A. T. Cornelissen, directeur van het Nationaal Bureau voor Toerisme (NBT) het startschot voor deze campagne voor het komend seizoen. Al enkele jaren kennen we een vakantiespreiding. De schoolvakanties zijn over 10 in plaats van over 8 weken verspreid en de collectieve bouwvak- en bedrijfsvakanties zijn afgeschaft.

Er dreigen door het groter aantal binnenlandse vakanties knelpunten in tal van toeristencentra te ontstaan. Argumenten om de vakantie te vieren in een andere eriode dan in het hoogseizoen zijn onder meer: goedkoper, rustiger, betere service en meer keus in accommodatie.

Waarom is de nieuwe campagne, die per regio een vakantieadvies geeft, nu vooral gericht op de gebonden vakantiegangers? Omdat hun groep in aantal personen het grootst is. Van de 4,5 miljoen gezinnen in ons land, heeft 2,5 miljoen geen schoolgaande kinderen. In de resterende 2 miljoen gezinnen leven 8,7 miljoen mensen. Veel ongebonden vakantiegangers gaan in het hoogseizoen op vakantie, omdat vaak wordt samengereisd met wel-gebonden vakantiegangers.

Beslissingsvrijheid

Cornelissen zei in zijn toespraak voorstander te zijn van een andere regio-indeling, om een betere spreiding in aantallen personen te krijgen. In elk geval zouden Noord- en Zuid-Holland niet meer moeten samenvallen. Verder pleitte hij voor uitbreiding van de schoolvakantieperiode van 10 naar 12 weken.

De nieuwe campagne kost ruim een half miljoen gulden. Er volgen advertenties en er zijn posters, stickers, folders en bijsluiters. „Resultaten zijn alleen te verwachten bij een voortzetting ervan in 1984 en daarna. Het principebesluit daarover is genomen", aldus Cornelissen. Hij benadrukte dat men „de vakantiegangers nergens toe kan en wil dwingen of van weerhouden. De beslissingsvrijheid van iedereen om waarheen en wanneer men met vakantie wil gaan, moet worden gerespecteerd." Cornelissen merkte nog op dat „ook voor een vakantie in eigen land het maken van een reservering vooraf dringend is aan te raden."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 januari 1983

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

Niet allemaal tegelijk op vakantie in eigen land!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 januari 1983

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken