Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Fiat Uno niet op de RAI

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Fiat Uno niet op de RAI

2 minuten leestijd

Wie ai naar de Personenauto RAI is geweest zal daar tevergeefs gezocht hebben naar de Fiat Uno. Deze nieuwe wagen van Fiat is in Italië al wel in produktie genomen, maar de introductie wordt nog bewaard voor de Salon van Geneve.

De Zwitserse tentoonstelling wordt door veel autofabrieken namelijk belangrijker gevonden dan de RAI-tentoonstelling te Amsterdam. Geheel ten onrechte overigens, want de Personenauto RAI is met de nieuwste uitbreidingen een van de fraaiste en grootste autotentoonstellingen ter wereld.

Toch kunnen bezoekers van de RAI de Fiat Uno al wel in het echt hebben gezien. Vlak voor het RAI-gebouw stond er namelijk een geparkeerd, waarmee een Italiaanse autojournalist naar Nederland was gekomeii. De Fiat Uno is een praktisch en grappig uitziend wagentje, dat binnenkort de Fiat 127 zal gaan vervangen. Met zijn hoge, smalle opbouw heeft de nieuweling veel gemeen met de Fiat Panda, maar de Uno is toch duidelijk groter en biedt meer binnenruimte.

De Fiat Uno wordt leverbaar met drie of vijf deuren en beschikt volgens Fiat over een interieurruimte die voldoende is voor vier grote volwassenen. Door de hoge bouwwijze is de binnenruimte beduidend groter dan het gemiddelde in deze klasse. Het dashboard van de Uno is voor het grootste deel van zachte kunststof gemaakt en biedt veel ruimte voor kleine spulletjes. Het instrumentenpaneel bestaat uit een grote snelheidsmeter, waar omheen de belangrijkste metertjes en waarschuwingslampjes zijn aangebracht.

In de loop van april wordt de nieuwe Fiat in Nederland leverbaar en direkt vanaf het begin ook al in zeven verschillende versies. Er staan drie motoren op het programma, van 903 cm', 1116 cm' en 1301 cm'. Later volgt dan nog een andere 903 cm' motor, die door allerlei maatregelen op extra zuinigheid is afgestemd. De Uno wordt aangedreven via de voorwielen en kan een topsnelheid bereiken die, afhankelijk van het motortype, varieert van 140 tot 165 km/u.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 februari 1983

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Fiat Uno niet op de RAI

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 februari 1983

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken