Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus' ene volmaakte offer

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Christus' ene volmaakte offer

4 minuten leestijd

Want met één offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen, die geheiligd worden.Hebreen 10:14

Deze ene offerande van Christus wordt gesteld, tegenover al de offeranden van de oud-testamentische ceremoniële dienst. Die offeranden, die vele waren en dagelijks gebracht werden, konden niet één zonde verzoenen of wegnemen. De ene volkomene en algenoegzame offerande van Christus heeft in eeuwigheid volmaakt degenen, die geheiligd worden.

Hier wordt gesproken van hen die geheiligd worden. Dus die niet heilig zijn.
Niet één mens is heilig, want door de ongehoorzaamheid en val in Adam en dadelijke zonden zijn we allen onheilig voor een heilig en rechtvaardig God. Wij hebben de rechte verhouding tot God, waarin we geschapen waren, verbroken. Al de offers in de ceremoniële dienst wezen daarop en door deze offeranden kon de rechte verhouding niet hersteld worden.
Dat kan alleen in het Offer dat Christus heeft aangebracht, waarvan de algenoegzaamheld zo groot is, waardoor de schuld van Zijn volk Is betaald en aan Gods recht volkomen voldoening is geschonken.
Hoe noodzakelijk toch, dat we de rechte verhouding tot God leren verstaan, waarvan we ons moedwillig hebben beroofd, door onze zonden. Dan leren we verstaan en beieven, dat wij aan de gerechtigheid Gods zelf nooit kunnen voldoen.
Dan wordt er plaats gemaakt voor en ingeleefd dat er een offer nodig is om hersteld te worden in de rechte verhouding tot God. Hoe meer we het waardeloze van al onze offeranden en werken zullen verstaan, des te meer zal die enige Offerande voor ons waarde krijgen.
In deze tekstwoorden wordt getekend: de zegen van die offerande, aan het kruis door Christus gebracht, voor hen die niets hebben om de Heere te offeren of waarmede ze de HEERE zouden kunnen tegenkomen.
Hun gerechtigheid is een wegwerpelijk kleed. Met al hun doen en laten kunnen ze Gode niet behagen, noch aan de geëiste gerechtigheid voldoen, de schuld niet betalen maar wel meerder maken.
Aan die offerande door Christus gebracht, zo vrijwillig en volkomen is geen gebrek. In dit Offer is alles aangebracht wat God in Zijn gerechtigheid eist van de mens, die gezondigd heeft. In dat Offer is alles aangebracht, waardoor God verheerlijkt wordt en de zondaar geheiligd. In eeuwigheid volmaakt.
Dat is voor eeuwig, zodat nooit iets zal worden veranderd In de staat, waarin Hij de zondaar stelt.

Wie zijn dat: degenen die geheiligd worden? Dat zijn degenen die door Zijn Geest en Woord in Hem geloven en wederomgeboren worden. Die waarlijk gereinigd worden, zodat ze voor God kunnen verschijnen.
Christus heeft door Zijn Offerande voor Zijn volk weggenomen de onreinheid der zonde, immers Hij heeft de zonde te niet gedaan door Zijns Zelfs Offerande; de Zijnen voorstellend voor de Vader als een reine maagd zonder vlek en rimpel.
Heeft u alles verloren, waarop ge uw verwachting en hoop gebouwd hebt in uzelf? Zijt ge een gans schuldige, als voorwerp van Gods toorn uzelf kennend?
Alleen in dat Offer is er behoudenis en ontkoming, door het geloof tot Hem gebracht, in gemeenschap met Christus' Offer zult u door lijden geheiligd, stervend aan al wat van uzelf is, uw geweten reinigen van dode werken om de levende God te dienen. Zonder vreze In heiligheid en gerechtigheid, al de dagen uws levens.

'S-GRAVENPOLDER

DS. J. C. WESTSTRATE

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Friday 27 May 1983

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Christus' ene volmaakte offer

Bekijk de hele uitgave van Friday 27 May 1983

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken