Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kleurenbijlage in dagbladwereld

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Kleurenbijlage in dagbladwereld

Gratis magazine met oplage van 1.506.000 exemplaren

3 minuten leestijd

AMSTERDAM/DEN HAAG — Voor liet eerst in Nederland verschijnt binnenkort een onafhankelijk tijdschrift in kleur als „insteker" bij veertien dagbladen. Het eerste nummer van het blad, dat de naam „Journaal Aktueel" mee krijgt, wordt in de week van 12 tot 17 september gratis verspreid met een oplage van 1.506.000 exemplaren. Dit heeft de initiatiefnemer van het project, J. A. R. de Man, gisteren meegedeeld.

Het magazine wordt uitgebracht in vier kleuren. Het eerste nummer bestaat uit 48 pagina's, waarvan de helft gevuld is met advertenties van grote adverteerders, die per pagina een bedrag van 44.400 op tafel moeten leggen. De omzet van het nummer heeft de 1 miljoen gulden al overschreden. Ongeveer een kwart daarvan gaat naar de kranten die hun distributie-apparaat ter beschikking stellen.
Het tijdschrift is met een oplage van ruim 1,5 miljoen meteen een van de grootste in Nederland. De bijlage zal voorlopig één keer per kwartaal worden uitgebracht. Het aantal dagbladen dat aan de distributie meedoet wordt volgend jaar wellicht uitgebreid tot 25. Dat zou betekenen dat Journaal Aktueel dan een oplage van ongeveer twee miljoen exemplaren zou bereiken. Het blad is straks te vinden in onder andere De Telegraaf en het Algemeen Dagblad.

Thema
Het kleurenmagazine zal bij elke verschijning een bepaald thema bevatten. De initiatiefnemer van het project, De Man, is als directeur van het bureau Special Marketing Projects in Den Haag zijn eigen werkgever. Hij is uitgever-directeur en hoofdredacteur. De redactie van zijn blad is volgens De Man volledig onafhankelijk van de andere kranten, hoewel er wel zeer nauw wordt overlegd over de onderwerpen.

Het familieblad, zoals De Man het noemt, wordt geheel gefinancierd uit advertentie-inkomsten. Het blad zal nooit in de kiosk komen te liggen, maar zal uitsluitend als bijlage verschijnen. Het aantrekkelijke voor de dagbladen die hun medewerking verlenen is volgens De Man dat zij tegen een geringe prestatie toch een extra bron van inkomsten verkrijgen. Alleen het invouwen van de magazines is een kostenpost, maar de bezorgers hoeven er niet extra voor te lopen.

Vrije Volk
Een ander initiatief in de krantenwereld is dat van Het Vrije Volk uit Rotterdam. Met ingang van 29 september start men daar met de uitgave van een landelijke weekeditie. Het gaat hier om een proef die 10 weken gaat duren. In het kader van deze proef zullen ongeveer 150.000 krantelezers in de noordelijke provincies de mogelijkheid krijgen zich voor tien gulden op dit weekblad te abonneren. Volgens directeur G. Verschoor van Het Vrije Volk is het blad commercieel succesvol als er in heel Nederland 50.000 mensen op de weekeditie geabonneerd zijn. Het blad krijgt een omvang van 30 pagina's, waarvan zeven gevuld met advertenties.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 augustus 1983

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Kleurenbijlage in dagbladwereld

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 augustus 1983

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken