Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Computers bewaken snelwegen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Computers bewaken snelwegen

Voor minder files en meer veiligheid

3 minuten leestijd

Automobilisten die regelmatig over de A13 (Den Haag-Rotterdam) of de A2 (Amsterdam- Utrecht) rijden, hebben al kennis kunnen maken met de nieuwste vorm van verkeersregeling: per computer. Door middel van grote matrixborden boven de weg kunnen de computers adviessnelheden aangeven en het verkeer waarschuwen voor gevaren. Filevorming voorkomen en de verkeersveiligheid verhogen is het voornaamste doel van het nieuwe systeem.

Hoe zit het systeem in elkaar? Elektronische instrumenten, die om de vijfhonderd meter langs de weg staan opgesteld, meten voortdurend de snelheid en de intensiteit van het verkeer. Via een speciale kabel geven zij hun informatie iedere vier seconden door aan een centrale computer die op grond daarvan voortdurend berekent wat er op het weggedeelte aan de hand is.
Als er iets mis is kan deze computer via de matrixborden binnen enkele seconden een snelheidsbeperking aangeven, waardoor het verkeer langzamer, maar in ieder geval ook vloeiender verloopt, en een opeenhoping van auto's op één punt (filevorming) vermeden wordt. Ook wanneer een bepaalde rijstrook door een ongeval of een obstakel onbruikbaar is, kan de computer het verkeer ver van tevoren waarschuwen en de rijstrook afsluiten.

Weerstations
De centrale computer is bovendien gekoppeld aan twee automatische weerstations die langs de weg staan opgesteld en voortdurend informatie geven over de wind, het zicht en de kans op gladheid. Wanneer er gevaar voor het verkeer ontstaat, geeft de computer dit onmiddellijk door op de matrixborden. Verder staan er langs de weg enkele Video-camera's, die het verloop van het verkeer op de film vastleggen. Wanneer er een verstoring van het verkeersbeeld optreedt kan men daarmee later onderzoeken wat de oorzaak is geweest.
De computers, de elektronica, de regelstructuur, kortom al het fijnere technologische werk blijft voor de weggebruiker verborgen. Hij ziet alleen de matrixborden boven de weg. Die borden kunnen verschillende adviessnelheden tonen en ook de bekende symbolen als een rood kruis (verboden rijstrook) of een witte pijl (van rijstrook wisselen). Nieuw zijn symbolen voor gladheid (een sneeuwkristal), ongeval (een auto op z'n kant), filevorming, mist en wegwerkzaamheden. De automobilisten krijgen zodoende ook informatie waarom een bepaalde adviessnelheid nodig is.
Het systeem is dag en nacht in bedrijf, maar zolang er geen aanduiding op de matrixborden verschijnen, zal de automobilist daar niets van merken. Toch. blijft de computer voortdurend paraat om het verkeer te waarschuwen.

Resultaten
Het nieuwe, computerbestuurde systeem is een vinding van Philips en uitgewerkt in samenwerking met Rijkswaterstaat. De voornaamste reden om het op de Nederlandse wegen in te voeren is dat de snelwegen steeds drukker worden en er geen geld en geen ruimte meer is voor nieuwe wegen. De bestaande wegen moeten dus zo efficiënt mogelijk gebruikt worden en filevorming zoveel mogelijk vermeden.

Wat zijn de resultaten tot nu toe? Volgens ir. B. Beukers, directeur van de Dienst Verkeerskunde van Rijkswaterstaat, kunnen de ervaringen met het nieuwe systeem onverdeeld gunstig genoemd worden. Op de A13 (Den Haag-Rotterdam) is het aantal files tot nu toe met 5% verminderd, terwijl er 25% minder ongevallen zijn geconstateerd. Dat is vooral te danken aan de snelheid waarmee het systeem reageert en het verkeer waarschuwen kan voor gevaren. Verder reageren de weggebruikers over het algemeen prompt en goed op de gegeven aanwijzingen en adviezen, aldus ir. Beukers. Het nieuwe systeem bewaakt momenteel zo'n 90 kilometer autosnelweg. Het ligt echter in de bedoeling dat het uiteindelijk op alle autosnelwegen in de Randstad wordt geïnstalleerd, in totaal zo'n 500 à 600 kilometer.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 september 1983

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Computers bewaken snelwegen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 september 1983

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken