Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Differentiatie doet recht aan aard kind

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Differentiatie doet recht aan aard kind"

J. Versloot tijdens vergadering VCO:

3 minuten leestijd

AMERSFOORT — Zorgbreedte en individualisering in de basisschool zijn veel gehoorde begrippen. Maar ze geven feitelijk niet aan wat de praktijk van het onderwijs moet zijn. Het zijn pedagogische termen in een filosofisch kader. Op het gebied van de onderwijspraktijk spreek ik liever over differentiatie in leersituaties. Differentiatie doet recht aan de aard van het kind en die van de leerstof".

Dit betoogde J. Versloot, leraar pedagogiek aan de Christelijke Pedagogische Academie „Felua" in Ede, zaterdag tijdens het openbare gedeelte van de jaarvergadering van de Vereniging van Christelijke Onderwijzers (VCO) in Amersfoort.
Versloot hield voor ongeveer 35 aanwezigen een inleiding over „Hoe smal is de zorgbreedte? Hoe komen de kinderen op de christelijke basisschool tot hun recht?" Hij ondersteunde zijn inleiding met de vertoning van een videofilm, waarin de praktijk van gedifferentieerde leersituaties in een school werd weergegeven.
Volgens Versloot wordt de visie op het onderwijs aan de ene zijde begrensd door de uitgangspunten en aan de andere kant door de onderwijspraktijk. Direct na de geformuleerde uitgangspunten komen mens- en kindvisie aan bod.

Middenvelden
Uitgangspunten met mensvisie geven samen richting aan het denken over pedagogiek, psychologie en didactiek. Die gebieden noemde Versloot de middenvelden. Alles te zamen oefent invloed uit, betekent iets voor de praktijk van alledag. De onderwijspraktijk van elke dag zal echter ook mogelijkheden bieden om de genoemde middenvelden verdere vulling te geven.
Bezinning op het dagelijks handelen geeft ook vulling van de visie te zien. Vanuit die benadering brak Versloot een lans voor differentiatie in het onderwijsaanbod.
Als middel om hiermee te starten noemde hij de „taakkaarten". Voordelen hiervan zijn, volgens hem, dat het leergedrag van kinderen meer onbevangen wordt. „Het moet niet, het mag." Er wordt een beroep gedaan op de speeldrift van de kinderen en op de experimenteerdrift. De kinderen leren door doen, vrijetijd wordt zinvol besteed. Het is een goede overgang naar groepswerk en een vorm van differentiatie, aldus Versloot.

Teleurstelling
Tijdens het huishoudelijke gedeelte van de jaarvergadering sprak voorzitter C. J. Stahlie voor de toen ruim 20 hoorders zijn teleurstelling uit over de minimale overkomst van leden van de per 1 januari 1984 op te heffen Vereniging- van Gereformeerde Onderwijzers en Leraren (VGOL). Tot nu toe hebben twaalf onderwijsgevenden zich gemeld.

De VCO zelf blijft, volgens penningmeester H. de Wind met zo'n 160 leden redelijk stabiel. De uitgave van het onderwijsblad „De School met de Bijbel" drukt zwaar op de exploitatierekening van de VCO. Er zullen activiteiten worden ondernomen om nieuwe abonnees toe te voegen aan het bestand van nu ruim 600 lezers.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 19 september 1983

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

„Differentiatie doet recht aan aard kind

Bekijk de hele uitgave van maandag 19 september 1983

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken