Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Veilig brommen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Veilig brommen

3 minuten leestijd

Men heeft dus overdag de keus tussen grootlicht en dimlicht. Over wat het beste is zijn de meningen verdeeld. De meeste automobilisten geven de voorkeur aan dimlicht, hoewel bij zéér dichte mist grootlicht beslist aan te bevelen is, want dan gaat het vooral ook om gezien te worden. Bij dichte mist des nachts is het voeren van grootlicht (dat is verblindend licht) verboden. De praktijk leert u wel waarom. Dan mag men alleen maar dimlichten voeren. Dat is namelijk de enige verlichting waarbij u dan zelf ook nog iets kunt zien.

Het is onbegrijpelijk dat er altijd weer bestuurders zijn die bij dichte mist helemaal geen of slechte stadslichten voeren, terwijl zij zien dat anderen wel op de juiste wijze aan hun verplichting voldoen. Ook de snelheid waarmee velen onder die omstandigheden rijden is vaak angstwekkend. Zulks, terwijl men toch zijn voertuig tot stilstand moet kunnen brengen binnen de afstand waarover men de weg kan overzien. Dat moet tot noodlottige gevolgen leiden. Nog realiseert zich dat helaas niet iedereen. Beperk toch bij dichte mist uw snelheid tot het redelijke en houd afstand. een heel gevaarlijke onderneming. Het is vaak hoogst onverantwoordelijk; vooral op wegen met tegemoetkomend verkeer. Inhalen bij dichte mist: Vergeet het maar...! Wees u van uw verantwoordelijkheid bewust. Veel misbruik wordt gemaakt ten aanzien van het voeren van het rode mistachterlicht. Dat is namelijk slechts geoorloofd buiten de bebouwde kom en bij zicht van minder dan 50 meter. Dus alleen bij zeer dichte mist. Bij matige mist zijn namelijk de achterlichten voldoende en levert het voeren van mist-achterlichten verblinding op. Denk daaraan!

Bromfietsen worden, mits zij niet door ongeoorloofd sleutelen zijn verworden tot motorfietsen, gelijkgesteld met fietsen. Wat betreft de verkeersregels gelden dan ook voor bromfietsen in het algemeen de bepalingen voor fietsers. Toch zijn er ook een aantal speciale bepalingen voor bromfietsers. Het eigen karakter van de bromfiets, waarmee belangrijk sneller kan worden gereden dan met de gewone fiets, maakt dat in het belang van de verkeersveiligheid noodzakelijk.

De belangrijkste bepaling betreft de maximumsnelheid. Deze bedraagt 30 km binnen en 40 km buiten de bebouwde kom. Een andere belangrijke bepaling is het verplicht dragen van een goedgekeurde goedpassende valhelm. Ook een eventuele duopassagier moet zo'n helm dragen. De helm moet door middel van de kinband op deugdelijke wijze op het hoofd zijn bevestigd.

Ter voorkoming van ongevallen is onder meer bepaald dat bromfietsen nooit en nergens met tweeën naast elkaar mogen rijden, en dat zij zich niet door een ander mogen laten voorttrekken. Ook mogen zij geen fiets of andere bromfiets, een kinderwagen of ander klein voertuig voortbewegen. Zij mogen geen dier geleiden, geen gevaarlijke voorwerpen vervoeren en geen onnodig geluid veroorzaken. De vaak onnodige geluidshinder die veel bromfietsers veroorzaken is de reden waardoor vooral jeugdige bromfietsers zich een slechte naam maken. Doe daar niet aan mee, maar bevorder zoveel mogelijk de rust. Vooral 's avonds laat en 's morgens vroeg.

Bromfietsers mogen niet meer dan één persoon medevoeren, die, evenals zijzelf, de voeten moeten doen rusten op voetsteunen (trappers). Zij moeten gebruik maken van verplichte fietspaden. Toeristische fietspaden zijn voor hen verboden. Brom beheerst.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 november 1983

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Veilig brommen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 november 1983

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken