Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reders bepleiten vlaggewisseling

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Reders bepleiten vlaggewisseling

Voorstel stuit op problemen

2 minuten leestijd

AMSTERDAM — De Nederlandse rederijen hebben er bij de overheid op aangedrongen een mogelijkheid te creëren dat in Nederland geregistreerde schepen tijdelijk onder buitenlandse vlag gebracht kunnen worden. Het schip gaat in zo'n geval niet over in andere handen. Een dergelijk systeem bestaat al enige tijd in Duitsland.

Dit heeft de voorzitter van de Nederlandse redersvereniging KNRV, de Amsterdamse massagoed stuwadoor G. Wamderink Vinke, gisteren in Amsterdam gezegd op de algemene ledenvergadering van de KNRV. In een toelichting zei Warnderink Vinke desgevraagd dat tijdelijke vlagwisseling de concurrentiepositie van de Nederlandse vloot kan versterken vanwege de mogelijkheid van lagere loonkosten, betere penetratie in bepaalde vaargebieden en fiscale voordelen. De exploitatiekosten van een schip kunnen daarmee in sommige gevallen met 30 procent worden verlaagd.
In de huidige situatie is het ook mogelijk Nederlandse schepen onder andere vlag te laten varen, maar dan vervalt de Nederlandse registratie. Dit gaat volgens de reders bovendien met veel administratieve rompslomp gepaard. Het is minder eenvoudig ongedaan te maken.

Problemen
Het verzoek is volgens de reders bij het rijk vooralsnog op juridische problemen gestuit, omdat de Nederlandse wetgeving de mogelijkheid van dubbele registratie van schepen niet kent. In Duitsland bestaat die mogelijkheid wel, weliswaar op tijdelijke basis.
Het zogenaamde „uitvlaggen" geschiedt vooral vanwege de mogelijkheid om goedkope arbeidskrachten uit de lagere-lonen-landen aan te kunnen nemen en vanwege een mild ; fiscaal klimaat. Met name landen als ' Liberia en Panama zijn daardoor grote scheepvaartnaties geworden.
De reders zien wel in dat bij het mogelijk tijdelijk uitvlaggen van een schip eventueel genoten subsidies in het kader van de investeringspremie zeescheepvaart en de WIR terugbetaald zullen moeten worden. Die premies zijn bedoeld om het aandeel van Nederlanders op de Nederlandse vloot te vergroten. Uitvlaggen staat daar inderdaad haaks op, aldus Warnderink Vinke.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 november 1983

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Reders bepleiten vlaggewisseling

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 november 1983

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken