Bekijk het origineel

Auto uit Thatcher-tijdperk met „on-Engelse

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Auto uit Thatcher-tijdperk met „on-Engelse" kwaliteit

Austin Maestro 1600 L

5 minuten leestijd

Met mevrouw Margaret Thatcher als premier is er in Engeland een nieuwe wind gaan waaien. Vooral in de staatsfabrieken van British Leyland heeft de ijzeren lady drastisch ingegrepen. Om het gigantische autoconcern weer gezond te maken werden verlieslijdende onderdelen zonder pardon afgestoten, honderden werknemers ontslagen en vergaande automatiseringen doorgevoerd.

De ingrepen van mevrouw Thatcher waren soms zeer pijnlijk; in totaal verloren er bij British Leyland 100.000 mensen hun baan en beroemde merken als Triumph en MG werden definitief uit produktie genomen. Maar de handelwijze van Thatcher lijkt wel resultaat te hebben; in de overgebleven fabrieken wordt weer efficiënt gewerkt en er wordt weer een begin van winst gemaakt. En de onlangs geïntroduceerde nieuwe Austin Maestro lijkt op de Europese automarkt een belangrijke concurrent te gaan worden.

Wie met de nieuwe Austin Maestro kennis maakt, komt onder de indruk van het „on-Engelse" karakter van deze auto. Het is een degelijke, solide auto die goed in elkaar zit, zonder rammelende of loszittende onderdelen of klapperende deuren. De afwerking van het interieur doet zelfs een beetje Duits-degelijk aan. In de Austinfabrieken wordt nu duidelijk veel meer aandacht besteed aan de kwaliteit. Zou het dan eindelijk eens afgelopen zijn met de slechte naam van Engelse produkten? Pittige motor De Austin Maestro is in ons land

lui^dmiviiiST
leverbaar in verschillende uitvoeringen en met verschillende motoren. Voor onze test hadden wij de beschikking over een L-uitvoering met 1600 motor die opvallend pittig was. Die 1600 motor levert een vermogen van 59kW (80pk) en dat is voor een auto als de Austin Maestro meer dan voldoende; in de praktijk heb je al dat vermogen niet eens echt nodig. Maar in sommige gevallen is het toch wel prettig als de motor nog iets extra's achter de hand heeft, bij inhaalmanoeuvres bijvoorbeeld.

De 1600 motor in de Austin Maestro is ook heel soepel en levert bij alle toerentallen voldoende trekkracht; veel schakelen is dan ook niet noodzakelijk. De koude start verloopt probleemloos; ook bij heel koud weer loopt Het moderne snuitje van de Austin Maestro. de motor meteen mooi rond en is hij direkt bereid aan een snelle sprint te beginnen. Niet dat dat verstandig is bij een koude motor; om nodeloze slijtage te voorkomen kan men beter wat voorzichtig rijden tot de motor goed op temperatuur is.

De motor in de Maestro is ook redelijk stil en maakt weinig lawaai. Hij heeft eigenlijk maar één groot nadeel: het benzineverbruik. Tijdens onze test constateerden wij een gemiddeld verbruik van één liter op 11,1 kilometer en dat valt toch wel een beetje tegen. Moderne auto's in de klasse van de Austin Maestro moeten tegenwoordig makkelijk één op 12,5 of één op 13 kunnen halen. Weggedrag

Op het weggedrag van de Maestro is weinig aan te merken. De wagen is koersvast en nauwelijks gevoelig voor zijwind en gedraagt zich in bochten heel voorspelbaar. Van plotselinge onderstuur- of overstuurreacties is ook in snel genomen bochten niets te bemerken en de auto laat zich bovendien heel licht en precies besturen.

In tegenstelling tot zijn voorganger, de Austin Allegro, heeft de Maestro geen hydraulische Hydragas-vering meer, maar gewone schroefveren zoals je ze onder vrijwel iedere auto tegenkomt. Dat heeft tot gevolg dat de vering iets minder comfortabel is dan bij de Allegro, maar ook dat de auto simpeler en goedkoper is in reparatie. Het remsysteem van de Maestro bestaat uit schijfremmen op de

Met de nieuwe Austin Maestro is de Engelse auto-industrie weer op de goede weg. voorwielen en trommelremmen achter, voorzien van een rembekrachtiging. Het is een simpel systeem, maar wel doeltreffend; de auto remt uitstekend onder alle omstandigheden en ook bij herhaaldelijk hard remmen treedt er nauwelijks fading op. Een negatief puntje van de Maestro is het windgeruis, dat zich bij onze testwagen vooral bij de voorruit en het rechter voorportier voordeed. Bediening

De Austin Maestro is een makkelijk te bedienen auto. De besturing gaat licht en precies en ook de versnellingsbak laat zich uitstekend schakelen; veel beter dan we van Engelse auto's gewend zijn. De eerlijkheid gebiedt ons Een goed doordacht ontwerp. wel te vermelden dat die versnellingsbak afkomstig is van Volkswagen; hij wordt door Austin kant en klaar gekocht bij VW in Duitsland. Misschien hadden ze daar dan ook maar meteen een echt stuurwiel voor de Maestro kunnen kopen, want het dunne stuurtje dat er nu in zit voelt niet prettig aan en ligt ook niet lekker in de hand.

Het interieur van de Maestro is erg ruim en biedt voldoende plaats voor vijf volwassenen. Opvallend is het grote glasoppervlak van de auto, waardoor het uitzicht naar alle kanten uitstekend is. Aan de achterkant van de auto bevindt zich een grote achterklep die ruim toegang geeft tot de bagageruimte. Wel jammer dat de achterruit bij regenachtig weer onmiddellijk dicht slaat; een ruitewisser is hier onontbeerlijk. Bij de 1600 L-uitvoering is deze achterwisser wel standaard. wens in z'n geheel best compleet uitgerust. De stoelen zijn bekleed met een prettige en fraai-ogende stoffen bekleding en er blijft eigenlijk weinig te wensen over. Muggezifters zouden er alleen op kunnen wijzen dat de buitenspiegel niet van binnenuit verstelbaar is. Aparte vermelding verdienen de halogeen koplampen, die een uitstekende lichtopbrengst leveren. Conclusie Maestro special Maestro 1300 LE Maestro 1600 L Maestro 1600 HLS Maestro 1600 MG

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 maart 1984

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Auto uit Thatcher-tijdperk met „on-Engelse

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 maart 1984

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken