Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ANWB-Alarmcentrale: 25 jaar op de bres voor de gestrande vakantieganger

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

ANWB-Alarmcentrale: 25 jaar op de bres voor de gestrande vakantieganger

6 minuten leestijd

DEN HAAG — Het is deze maand 25 jaar geleden dat twee dames in een kleine kamer in de Haagse Parkstraat, gewapend met één telefoon en één schrijfmachine de nu roemruchte ANWB-AIarmcentrale begonnen. Eind januari 1958 hadden zij al de eerste auto van een landgenoot uit het buitenland gerepatrieerd, maar pas in april was het instituut Alarmcentrale een feit.

Er zouden nog veel van zulke repatriëringen volgen. In totaal heeft de Alarmcentrale in de afgelopen 25 jaar meer dan 37.000 personen en 67.000 voertuigen naar Nederland teruggehaald. De twee vrouw sterke bezetting bedraagt nu zeveritig werknemers en wordt in het hoogseizoen verder opgevoerd tot 220. Aan krediet, via de Internationale Reis- en Kredietbrief werd in de loop van de 25 jaar meer dan 83 miljoen gulden benut.

Dit jaar gaat de Alarmcentrale met. een nieuwe Franse organisatie, de AFA (Association France des Automobilistes) in zee, aldus het hoofd van de Alarmcentrale, F. Beems. Dit gebeurt na het faillissement van de Touring Club de France, eind vorig jaar, waarmee ook de Touring Secours, de Franse wegenwacht, van het toneel verdween. De AFA is een overkoepelend orgaan van een, aantal Franse regionale autóclubs. Beems verwacht dat de kredietcoupons in de Internationale Reis- en Kredietbrief nu sneller door de Franse garagisten geaccepteerd zullen worden. Beems verwacht, maar geeft geen garanties.

Uniek

In negatieve gevallen kan overigens altijd het Franse steunpunt van de ANWB in Lyon worden gebeld. Nederlandse reizigers blijken vaak nog niet te weten dat Frankrijk geen wegenwachtsysteem kent. De auto wordt door een sleepdienst van de weg gehaald en naar een garage vervoerd. Het systeem dat de auto in de vluchtstrook wordt gerepareerd is sowieso een unieke situatie, aldus Beems.

Nieuw is verder in dit jubiliemjaar dat de Alarmcentrale nu ook vaartuigen, tot een bepaalde maat, terughaalt. Verzekerden die tijdens een vakantiereis in het buitenland motorpech of schade aan de boot krijgen waardoor verder varen niet meer mogelijk is, kunnen zich nu ook op de ANWB beroepen voor het toesturen van motoronderdelen, juridische bijstand, een invaller voor een zieke schipper' en als het nodig is transport van het schip.

Het kantoortje aan de Parkstraat verhuisde naar het ANWB-hoofdkantoor in Den Haag. In. een ruimte van enkele honderden vierkante meters werken nu tientallen hulpverleners, schrijvend, tikkend, de telex bedienend, onderling overleggend, telefonerend, 24 uur per dag. Zij helpen vakantiegangers in nood, horen misère aan, geven advies. In veel gevallen een race tegen de klok, want zieken en gewonden willen in de regel snel terug naar hun vertrouwde omgeving, automobilisten met pech willen vliegensvlug een vervangende auto. Weer andere voertuigen moeten worden gerepatrieerd met de inzittenden, omdat de bestuurder zelf niet meer kan rijden. Ook dat moet liefst met spoed geregeld worden.

Niet te pruimen

Onderdelen worden bij voorkeur als luchtvracht verzonden. Beems wijst erop dat de Nederlander in het buitenland geen hoge pet blijkt op te hebben van de expertise van de medische wereld. De vakantiegangers willen het liefst thuis behandeld worden. Er is hem een geval bekend dat bij de Alarmcentrale een klacht van een patiënt binnen kwam die het Franse voedsel in het ziekenhuis niet te pruimen vond. Of de ANWB hem maar even snel kwam halen. Over het algemeen spreekt de Nederlandse vakantieganger zijn talen ook slecht.

Veertig procent van de klachten behoren niet tot de eigenlijke takenpakket van de Alarmcentrale. De mensen bellen op met elk willekeurig probleem. Zij willen kennelijk steun, adyies (in de Nederlandse taal) en het aanhoren alleen al van deze klachten is voor veel mensen een erkenning van hun probleem. Velen willen duidelijk aandacht, aldus Beems.

In de namiddag van 11 juni 1978 explodeerde op de kustweg langs de Spaanse camping Los Alfaques (Costa Blanca) een tankauto met 43.000 liter propyleengas. De explosie doodde talrijke vakantiegangers. Nog dezelfde dag vertrokken vanuit Barcelona twee ANWB'ers. Op de camping werd een tijdelijke hulppost ingericht. Een medisch team vertïok enige uren naar de eerste ANP-berichtgeving over de ramp per vliegtuig naar Spanje. Zo begon een van de drukste perioden uit het bestaan van de Alarmcentrale.

Boek

Uiteindelijk bleken er onder de ruim 200 doden maar weinig Nederlandse slachtoffers te zijn. Niettemin was de Alarmcentrale een kleine week zwaar belast met het opsporen en repatriëren van de slachtoffers en het bijstaan van de familieleden. Toen de grootste drukte voorbij was, begon op 15 juli de jaarlijkse bouwvakvakantie en daarmee de piek voor de Alarmcentrale. Dit staat in het boekje „25 Jaar Alarmcentrale" dat de ANWB ter gelegenheid van het jubileum in mei uitgeeft. In het werkje wordt onder meer ingegaan op de gevaren waaraan vakantiegangers zich soms blootstellen.

Daar gaan ze, de auto soms te zwaar bepakt. Op het dak hebben wellicht tafeltjes en stoeltjes, barbecue en vrieskist een plaats gevonden, aan de trekhaak hangt soms nog eeri kampeerwagen, een caravan of een trailer met boot. 's Morgens vroeg vertrekken ze want dan is het nog rustig op de weg. Die eerste dag flink doorïijden, fijn ver komen. De voertuigen en de bestuurd.ers krijgen het zwaar te verduren. . Koeling, overbrenging, banden, remmen en vering worden niet gespaard. De vakantieganger, die niet gewend is in Nederland grote afstanden te rijden en langdurig achter het stuur te zitten, is van de ene dag op de andere van leefpatroon veranderd en de risicofactor, is uitbundig gestegen.

Volgens Beems moet de vakantieganger niet hader werken dan hij gewoon is te doen. Dus ook niet langer dan acht uur achter het stuur Zitten. Vroeg in de middag al een hotel bespreken en niet vroeg in de avond, zo adviseert hij, want de kans op volgeboekte hotels is dan aanzienlijk gestegen en de kans op geïrriteerde gezinsleden eveneens.

Waarborgsom

In de jaren na de Tweede Wereldoorlog moesten voor motorvoertuigen bij elke grensoverschrijding invoerrechten worden betaald. De waarborgsom die moest worden gestort kon eerst worden teruggevorderd nadat was bewezen dat het voertuig was teruggekeerd in het land van herkomst. Om deze rompslomp te vermijden, machtigden de verscheidene regeringen hun nationale clubs aan de leden grensdocumenten te verstrekken. In 1957 schafte Oostenrijk als eerste grensdocumenten af. Andere landen volgden.

Maar met de afschaffing van deze documenten verviel ook de bescherming die ze de houder boden. Want zonder grénsdocument werd men nu verplicht de volledige invoerrechten te betalen wanneer een auto door beschadiging, brand of diefstal niet meer uit het buitenland naar Nederland kon worden teruggebracht.

Doorgaans had zo'n onfortuinlijke reiziger onvoldoende geld bij zich. De leden van de ANWB herinnerden zich in deze precaire situaties de employés van hun bond die nog maar kort tevoren hun reisroutes hadden uitgestippeld en de ANWB werd meer en meer vanuit het buitenland opgebeld door hulpbehoevende leden. In die periode werd het plan geboren een hulpdienst op te richten. In 1956 begon de ANWB met de afgifte van internationale kredietbrieven. Al in 1959 waren 100.000 van deze kredietbrieven aangeschaft. De repatriëringsdienst haalde in dat jaar 167 gestrande voertuigen terug (veel scooters). De centrale post heette van dat jaar af Alarmcentrale. Momenteel heeft de Alarmcentrale steunpunten in Griekenland, Spanje, Frankrijk, Zwitserland, Italië en Oostenrijk. Op al deze posten spreekt men Nederlands.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 17 april 1984

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

ANWB-Alarmcentrale: 25 jaar op de bres voor de gestrande vakantieganger

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 17 april 1984

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken