Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vluchtstrook gevaar voor wegenwachters

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Vluchtstrook gevaar voor wegenwachters

ANWB wil betere markering

2 minuten leestijd

VOORSCHOTEN/DEN HAAG — De Wegenwacht van de ANWB wil snel maatregelen om zijn personeel te beschermen tegen de toenemend gevaarlijke situaties die voor wegenwachters op de vluchtstroken optreden.

Het gebeurt te vaak dat automobilisten door welke reden dan ook op de vluchtstrook terecht komen. Daarom wil de ANWB een betere wegmarkering die de automobilist er op wijst dat hij van de rijbaan is afgeraakt.

Bij de ANWB wordt al jaren over dit onderwerp gesproken, maar de discussie over het gevaar van het repareren van auto's op de vluchtstrook is in een stroomversnelling gekomen nadat rond de paasdagen een medewerker van de Wegenwacht op de rijksweg door een auto werd aangereden. De man werd daardoor gedood. Begin dit jaar raakte een medewerker van de Wegenwacht door eenzelfde ongeluk ernstig gewond. Eerder al heeft het hoofd van de ANWB-alarmcentrale verklaard dat het repareren van auto's op de vluchtstroken een levensgevaarlijke zaak wordt.

Instructies

Het hoofd van de Wegenwacht, J. Ravesloot zei gisteren dat naast de bestaande instructies gedacht wordt in samenspraak met Rijkswaterstaat een model voor een betere wegmarkering te bedenken. Hij voerde aan dat vooral ook het personeel van Rijkswaterstaat aan gevaren op de snelwegen bloot staat. Ravesloot zei te denken aan ribbels op het wegdek, waardoor de uit de koers geraakte automobilist merkt dat hij van de rijbaan is afgeweken. Verder denkt hij aan een duidelijker zichtbaar bord dan de huidige gevarendriehoek die, zoals is gebleken, in veel gevallen niet heeft gewerkt.

Een woordvoerder van de ANWB in Den Haag zei gisteren dat ongelukken op de vluchtstroken een in het algemeen toenemend verschijnsel is. Daarom wordt gestrande automobilisten door de telefoon of via de praatpalen geadviseerd — voor zover de voertuigen nog kunnen rijden — door te gaan naar de eerstvolgende parkeergelegenheid of benzinestation. Als dat niet mogelijk is moet het voertuig zo ver mogelijk de berm worden ingeduwd. Ravesloot voegde daaraan toe dat ook aan de inzittenden moet worden gedacht. De passagiers moeten zo ver mogeijk achter de vangrail worden veiliggesteld.

Het repareren van auto's op de vluchtstrook noemde het hoofd van de ANWB-alarmcentrale, F. Beems, eerder deze maand een voor Europa unieke situatie. In andere landen worden de auto's namelijk weggesleept.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 mei 1984

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Vluchtstrook gevaar voor wegenwachters

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 mei 1984

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken