Bekijk het origineel

Oponthoud schepen door staking loodsen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Oponthoud schepen door staking loodsen

Veel ongerief in havens

2 minuten leestijd

VLISSINGEN — Het oponthoud voor de scheepvaart op de Westerschelde dat optreedt als gevolg van de staking van de ondersteunende loodsdiensten in Vlissingen en Terneuzen, die gisteren uitbrak, begon in de loop van de dag merkbaar te worden.

Op de rede van Vlissingen moesten zes zeeschepen ten anker gaan omdat er in verband met de actie geen Nederlandse loodsen aan boord gezet kunnen worden. In de havens is het ongerief groter. Diverse schepen konden niet vanuit de havens van Vlissingen en Terneuzen vertrekken.

De dienstleiding van het Directoraat Generaal Scheepvaart en Maritieme Zaken (DGSM) had maandagavond vooruitlopend op de stakingsactie van gisteren een groot aantal loodsen naar de buitengaats liggende loodsboot Spica gedirigeerd, zodat schepen die in de loop van de dag vanuit zee naar de vrede van Vlissingen wilden, nog bemand konden worden.

Wielingen

Diverse schepen kiezen nu het vaarwater de Wielingen langs de Belgische en de Zeeuwsvlaamse kust, waardoor zij door Belgische loodsen bemand kunnen worden. Alle scheepvaartverkeer dat via de West naar Antwerpen opstoomt is bestemd voor de Belgische loodsdienst. Alle verkeer dat via het Oostgat, dus langs de kust van Walcheren binnenkomt, is bestemd voor de Nederlandse dienst. De via traktaten vastgelegde verdeling van de scheepvaart ligt op 72,5 procent voor de Belgische loodsdienst en op 27,5 procent voor de Nederlandse loodsdienst.

De Belgische loodsdiensten treden op als stakingsbreker bij de stakingsacties van de Nederlandse ondersteunende loodsdiensten in het Zeeuwse district Scheldemond in Vlissingen en Terneuzen, aldus districtsbestuurder C. Koole van de AbvaKabo.

Volgens Koole en de dienstleider van het loodswezen, D. Roos, worden alle binnenkomende schepen voor Antwerpen het Westgat binnengepraat. Daarna worden ze of buitengaats of op de rede van Vlissingen door Belgische loodsen beloodst en naar Antwerpen gebracht. Deze gang van zaken is tegen alle afspraken in, zegt Koole. De Belgische diensten hadden beloofd geen werk van de Nederlandse diensten over te nemen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 november 1984

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Oponthoud schepen door staking loodsen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 november 1984

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken