Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Israël heeft meer dan een aards land te goed

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Israël heeft meer dan een aards land te goed

Tweede conferentie „Zicht op Israël"

5 minuten leestijd

LAGE VUURSCHE — De stichting van de staat Israël kan als de vervulling van de oud-profetische woorden gewaardeerd worden. Ik doe dat overigens met vrezen en beven. Tegelijk moet daarbij bedacht worden dat daarmee het oud-profetische woord niet is uitgeput. Israël heeft meer dan een aards land te goed. Wat het thans heeft, dat heeft het slechts als "handgeld", als voorschot. Laten we bidden om de vrede van Jeruzalem, wel moeten zij varen die haar beminnen.

Aldus ds. C. den Boer, hervormd predikant te Bilthoven gisteren in Lage Vuursche. De predikant sprak in de Ernst Sillem Hoeve tijdens de tweede Zicht op Israël-conferentie, georganiseerd door de gelijknamige Stichting in samenwerking met de Stichting Christenen voor Israël en de Evangelische Omroep.
Tijdens deze bijeenkomst stond Jesaja 11 centraal. Behalve door ds. Den Boer werden inleidingen verzorgd door ds. C. Trouwborst, hervormd predikant te Vlaardingen, en door ds. R. van Beek, predikant van de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt te Nijmegen.

Een open hart
De leiding van de conferentie was in handen van ds. J. H. Velema, christelijk gereformeerd predikant te Nunspeet. Hij wees er in zijn openingswoord op dat Israël ons boeit. Wel zal het nodig zijn dat we dan het rechte zicht op Israël hebben. „Wij moeten Israël heel concreet niet uit het oog verliezen, wij zijn bezig met een goede zaak, ook de EO schenkt er door zijn uitzendingen de nodige aandacht aan. Laten we met elkaar een open hart hebben voor dit volk," aldus ds. Velema. een profetie als van Jesaja 11 hoe de profetische boodschap en de profeet zich aandienen.

Een profeet is mond van God, zijn woord is een door Gods Geest geïnspireerd Godswoord. Het gaat een profeet om de heiliging van Gods Naam. Een profetie heeft lang niet altijd slechts betrekking op de toekomst. Hij doorlicht kritisch en actueel de situatie van zijn dagen, schouwt door de geschiedenis heen, vermaant, troost en signaleert het handelen Gods in de geschiedenis met weidse perspectieven. Heel vaak is de profetie Messiaans geladen.
Ze is dan verwachting van een komende heilstijd. Daarin is sprake van herstel van Israël, een vreedzaam samenleven in het land der belofte. Tegelijk worden de volkeren daarin betrokken, krijgen deel aan dat heil (Jesaja 11 vers 6 ev). Kennis des Heeren blijkt verbonden te zijn met een vreedzame samenwerking op de aarde. Dat alles is vrucht van de verschijning van de Messias, in Wie God Zelf Zich openbaart en die nu eens meer met profetische, dan met koninklijke, dan weer met priesterlijke trekken wordt getekend worden.

Tegenstellingen
Ds. Den Boer waarschuwde er tenslotte voor, dat we ons moeten hoeden bij deze profetie voor het maken van oneigenlijke tegenstellingen, waardoor de profetie misgevat kan worden.
Zo kan de profetie als het gaat over de dieren zowel letterlijk als figuurlijk opgevat worden. De profetische belofte volgens Jesaja 11 : 11-16 geldt het lijfelijk Israël, maar ook de kerk uit de goijim. De heidenen zullen vragen naar de Wortel van Isaï, de banier der volkeren. Zij delen in de zegen die Israël is bereid. In de nieuwe bedeling is de scheidsmuur tussen jood en heiden opgeheven, aldus ds. Den Boer. Ds. Trouwborst zag in dit hoofdstuk de Messias in Zijn Koningschap als Koning van Israël. Hij stond achtereenvolgens stil bij de Messias voorgesteld (1-6), beelden van het rijk (6-10), plaats van Israël temidden van de volkeren (11-16). De Messias was voortgekomen uit de afgehouwen tronk van Isaï, uit de stam van David. „Denk er om," aldus de predikant, „Jezus was van joodse afkomst. Willen we Jezus goed zien, dan moeten we hem niet in het christelijk vlees trekken. Hij was een jood, besneden en jood in alles. Zijn werk was gerechtigheid doen op aarde".

Opvallend is in de profetie dat met de dieren begonnen wordt. Er komt nog geen mens aan de orde. De schepping wordt niet prijs gegeven. Wat het letterlijk of figuurlijk nemen van deze beelden betreft stelde de predikant dat het letterlijke en geestelijke geen tegenstelling behoeft te zijn. Hij noemde ais vuistregel dat de zaken alleen geestelijk genomen mogen worden als de Schrift dat Zelf ook doet.

De Wortel van Isaï zal staan tot een banier der volken. De heidenen zullen dat gewaar worden. De aarde zal vol zijn van de kennis des Heeren. Boven het kruis stond „deze is de Koning der joden". Hier is al iets vervuld van de profetie van Jesaja 11, aldus ds. Trouwborst.

Verbondsgeschiedenis
Ds. Van Beek merkte op dat het wonder van het ongedachte vervolg dat er kwam op de verbondsgeschiedenis, die leek doodgelopen op de hardnekkigheid van Israël onder het oude verbond. De geschiedenis van Israël illustreert zeer welsprekend de diepte van onze ellende, zo stelde hij.
Het is voor Gods volk van vandaag goed te weten dat het de toom niet kan ontgaan. Gelovige Israëlieten en ongelovigen gingen gezamenlijk de ballingschap in.
We mogen weten dat heel de wereldgeschiedenis draait om het behoud van Gods volk. De weg naar de vrede is een weg van schifting. Het oordeel begint bij het huis van God. In de benauwdheid der tijden komt het aan op het vasthouden aan de roeping die door het Evangelie tot ons is gekomen, aldus ds. Van Beek tenslotte.

Gistermiddag was er gelegenheid om met de inleiders van gedachten te wisselen. De bijeenkomst werd door ongeveer tachtig personen bezocht, onder wie diverse predikanten, een aantal joden en bestuurders en medewerkers van de Evangelische Omroep.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 februari 1985

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Israël heeft meer dan een aards land te goed

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 februari 1985

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken