Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Veerdienst Vlissingen-Breskens met dubbeldekker

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Veerdienst Vlissingen-Breskens met dubbeldekker

Vernieuwing havens binnenkort rond

4 minuten leestijd

VLISSINGEN — Mensen die niet ongevoelig zijn voor nostalgie, kunnen thans hun hart ophalen als ze een boottochtje gaan ondernemen tussen Vlissingen en Breskens. De verbinding tussen deze twee plaatsen op de Westerschelde wordt momenteel onderhouden door oudere veerponten, namelijk de „Prinses Juliana" en de „Prins Bernhard", die respectievelijk gebouwd zijn in 1949 en 1950.

Maar het motief om deze „oudjes" in te zetten is niet het creëren van een toeristische attractie voor de mensen die verblijf houden in Zeeland tijdens de lentemaanden. Het van stal halen van de reserveveerboten „Prinses Juliana" en „Prins Bernhard" is pure noodzaak, omdat zowel in Breskens als in Vüssingen — in opdracht van Rijkswaterstaat — de veerhavens worden vernieuwd, zodat de twee huidige veerboten niet meer kunnen afmeren.

De tijd dat de boten werkloos in de Vlissingse binnenhaven liggen, wordt echter nuttig gebruikt: noodzakelijke onderhouds- en reparatiewerkzaamheden worden aan de boten uitgevoerd. Dat de twee oudere veerboten nu wel gebruikt kunnen worden is mogelijk door de aanwezigheid van een adequate havenoutillage, vlak naast de thans in renovatie zijnde veerhavens.

De vernieuwing van de veerhavenaccommodaties is nodig om het straks mogeüjk te maken een gloednieuwe dubbeldekker te laten afmeren in beide plaatsen. De dubbeldekker, die wordt gebouwd bij de scheepswerf „De Merwede" te Hardinxveld-Giessendam, zal begin 1986 in de vaart worden genomen. De totale kosten van het schip bedragen 58 miljoen gulden. Het zal ruim 240 personenauto's kunnen vervoeren. Niet alleen de aanleghavens worden vernieuwd (onder andere door middel van het aanbrengen van zogenaamde fiüken), ook het bijbehorend veerplein in Vlissingen is inmiddels drastisch aangepast. De plaatsen voor de auto's die de veerboot op moeten zijn nu niet meer gesitueerd voor het Vlissingse NS-station, maar achter en gedeeltelijk naast het station.

Improviseren

Het zich behelpen met de kleine veerboten die elk niet meer dan vijftig personenauto's kan vervoeren zal volgens directeur D. Oostinga van de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland (PSD) nog duren tot half mei. Dan zijn de werkzaamheden aan de havens klaar.

Ook voor de transportbedrijven in Zeeland is het uit de grote vaart nemen van de veerboten geen pretje, omdat zwaardere vrachtauto's niet vervoerd kunnen worden door de oude veerponten. Chauffeurs moeten nu andere routes bedenken om in Zeeuws-Vlaanderen te komen of eruit te komen.

Het opzoeken en proberen van andere routes en de kans dus dat nieuwe ontdekte verbindingswegen blijvend zullen worden gereden door sommige transportbedrijven vervult de heer Oostinga wel met enige zorg. De kans dat hij „klanten" verliest is reëel.

Vloot PSD

De provinciale stoombootdiensten heeft momenteel een vloot, die bestaat uit twee dubbeldekschepen, drie „prinsesseboten" en de genoemde reserveboten. In 1986 zal de PSD-vloot worden aangepast. Dan zal de nieuwe dubbeldekker in gebruik worden genomen en de Prinses Irene plus de twee reserveveerponten zullen worden verkocht.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Wednesday 24 April 1985

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Veerdienst Vlissingen-Breskens met dubbeldekker

Bekijk de hele uitgave van Wednesday 24 April 1985

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken