Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Maximumsnelheid blijft strijdpunt

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Maximumsnelheid blijft strijdpunt

3 minuten leestijd

In ons land is nog steeds een discussie gaande over de maximumsnelheid op autosnelwegen. Momenteel wordt de 100 km-limiet op massale wijze overschreden. Wanneer automobilisten zo weinig het nut van een bepaalde wettelijke regeling inzien, moet je die regeling dan nog wel handhaven, vragen velen zich af.
  Kolonel A. C. Vogel, commandant van de Algemene Verkeersdienst Driebergen, is in ieder geval vóór het verhogen van de maximumsnelheid. Regelmatig wijst hij erop dat de maximumsnelheid van 100 km voor de politie niet meer te controleren is. Doordat de snelheid op zo'n grootscheepse wijze wordt overschreden, is het houden van snelheidscontroles vrijwel onbegonnen werk. Bovendien voelen mensen die wel gepakt worden op de snelheid zich heel onrechtvaardig behandeld.
  
Het massaal overschrijden van de maximumsnelheid heeft ook een uitstralingseffect op andere wettelijke regelingen. Wie dag aan dag de snelheid overtreedt, heeft ook niet veel moeite meer met het negeren van een inhaalverbod of het rijden door rood licht, meent kolonel Vogel. Ook de ANWB is vóór het verhogen van de maximumsnelheid tot 120 km, omdat dat maximum beter controleerbaar is en dus geloofwaardiger voor de automobilist. 

Enquête 
  Uit een enquête die eind januari onder de Nederlandse bevolking is gehouden blijkt dat ruim de helft van de bevolking de maximumsnelheid van 100 km wil houden. Wat dit betreft is er overigens — zoals te verwachten — een verschil tussen mensen die wel of niet een auto bezitten. Bij niet-automobilisten was 75 procent vóór handhaving van 100 km, terwijl bij de wel-automobilisten slechts 47 procent vóór handhaving was. Van alle ondervraagden was 7 procent voor een verhoging tot 110 km, 30 procent voor een verhoging tot 120 km, terwijl 8 procent een volledige afschaffing van de maximumsnelheid wilde.
  
Een organisatie die fel tegen een verhoging van de maximumsnelheid is, is Veilig Verkeer Nederland. Tegenwoordig is de maximumsnelheid 100 km, maar rijdt iedereen 120 of 130. Wanneer je het maximum verhoogt tot 120 gaat iedereen misschien 140 of 150 rijden, meent VVN. Door een eventuele verhoging zullen de verschillen tussen de gereden snelheden groter worden, waardoor het verkeersbeeld onrustiger en gevaarlijker wordt.
  
Ook is VVN bang dat een verhoging van de maximumsnelheid op autosnelwegen een groter aantal ongevallen tot gevolg zal hebben. Wetenschappelijk is dat verband echter nog niet vastgesteld. De instelling van de maximumsnelheid in 1974 heeft volgens de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) geen merkbaar effect gehad op het aantal slachtoffers op autosnelwegen. Dat sinds 1974 het aantal verkeersdoden sterk is teruggelopen, is vooral toe te schrijven aan de invoering van gordel-draag-plicht en helmdraagplicht en aan het steeds veiliger worden van wegen en auto's.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 mei 1985

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Maximumsnelheid blijft strijdpunt

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 mei 1985

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken