Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nationale Taptoe Breda:show van licht en klank

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Nationale Taptoe Breda:show van licht en klank

Emotionaliteit bij herdenking van bevrijding

2 minuten leestijd

Nederland heeft in de wereld een bekende naam op het gebied in de muziek. Op het gebied van muziekmakers vooral. Het aantal muziekbeoefenaars is in Nederland verhoudingsgewijs veel groter dan in de meeste andere Westeuropese landen. Dit grote aantal wordt vooral bepaald doordat vrijwel elke gemeente in Nederland een of meer muziekkorpsen heeft. Marsmuziek is bijzonder geliefd. Het is daarom niet verwonderlijk dat ook bij de strijdkrachtende muziek een belangrijke plaats inneemt. Jaarlijks evenement voor militair en burger is het toppunt in dit genre: de taptoe, een happening van militaire en burgerkorpsen. Dit jaar voor de tiende keer in Breda

  Gewapend met de nodige dosis reserve voor een dergelijk toeter- en blaasgebeuren toog ik vorige week donderdagavond naar de tot een marktplein omgebouwde Parade voor het Kasteel van de Koninklijke Militaire Academie in Breda.
  Concertzaal of kerk lijken op het eerste gezicht plaatsen waar iemand van reformatorische snit zich eerder thuis zal voelen dan op de Bredase Parade, zo had ik mij voorgesteld. Dat idee slonk echter toen ik mij voor de poorten van de Academie opgenomen zag in een horde eerzaam publiek. Een niet onaanzienlijk deel daarvan droeg zo ongeveer alle uiterlijke sociologische kenmerken die onze geachte hoofdredacteur onlangs in zijn proefschrift heeft neergelegd. Ik zat in de onmiddellijke nabijheid van de tweehoofdige directie van de EO en nog even kwam de vraag in mij op of ik die kenmerken nu links of rechts van het midden moest plaatsen. De Intrada maakte echter een einde aan deze bespiegelingen. De tiende Nationale Taptoe werd ingeblazen.   

Integratie en protest 
  In een bijna twee uren durend programma werd overtuigend duidelijk, dat wat hier door amateurgroepen, korpsen en dienstplichtige militairen en militaire groepsorkesten gespeeld en geshowd werd, zonder meer tot de absolute top hoorde. Vroeger was de taptoe een puur militaire aangelegenheid, maar het idee om legerkorpsen in de taptoe te integreren is een goede zaak geweest, heb ik mij laten vertellen. Niet alleen omdat de vroegere tegenstand tegen het militaristische element van de taptoe langzamerhand verdwenen is, maar ook omdat burger en militair nu met elkaar musiceren. Toch was er voor de Paradepoort nog iets van tegenstand te merken. Alternatieve groepen uit de hoek van PSP en ander "Onkruit" boden hun alternatieve programmablad te koop aan onder het mom van de echte uitgave. Kwalijke zaak natuurlijk. Breda zou in de afgelopen jaren ten onrechte voor ruim een ton de taptoe gesubsidieerd hebben, meldde het protest. Iedereen heeft recht op bezwaren te hebben, denk ik dan, maar strijden met open vizier behoort kennelijk niet tot het arsenaal van deze gesignaleerde Onkruitbeweging.
  Op dat moment werd de Parade overspoeld met feestende mensen (bevrijde landgenoten), een draaiorgel, de vereniging ,,Keep 'm Rolling" met uit de Tweede Wereldoorlog bewaard gebleven militaire voertuigen die de bevrijders weer vervoerden, militairen en soldaten van het Vrouwelijke Hulp Korps, dansers, vlaggendragers. Binnenlandse Strijdkrachten en Geneeskundige Troepen. Het orkest van de Prinses Irenebrigade, gekleed in uniformen uit 1945 speelde de bekende liedjes uit die tijd. De Driekusmars, de Skotse Trye, de stem van Vera Lynn op een band, het was er allemaal. Dit feest werd besloten met de mars Marching Along Together. Niet ontbloot van enige show.... een indrukwekkend tafereel. Zichtbaar vonden vooral de ouderen er veel herkenningspunten in. Menige zakdoek zag ik naar de ogen gaan, en om eerlijk te zijn, ook ik moest een brok emotionaliteit wegslikken. dat zelfs een dergelijke combinatie met het door ons nog altijd onvolprezen hoog gehouden kerkorgel, zijn duizenden via de pick-up of band in de huiskamer verslaat. En waag het eens er iets van te zeggen! 

LARO
  Ook Landmacht en Marine presenteerden zich met alles wat muziek maakt en ook nog ceremonieel tenue heeft. Fanfarekorpsen en tamboerkorpsen speelden de aan de muzikale leider van de taptoe opgedragen kolonel LARO-mars. Deze "grootvader van de militaire muziek", zoals hij zichzelf noemde, heeft dit jaar voor het laatst de taptoe muzikaal geleid. Als Inspecteur van de Militaire Muziek heeft hij er een punt achter gezet. Maar liefst 31 taptoes heeft hij achter de rug. Dat was dan ook wel een onderscheiding waard. Hij heeft em gekregen! 

Show
  Deze Nationale Taptoe was het summum van stijl en sfeer, een geweldig spel van muziek en show. Show? Ceremonieel tenue, schijnwerpers, wit, geel en rood licht, het is alles inherent "aan de taptoe. Maar vooral is er de muziek. Dat is de kern van de met veel show omgeven militaire en burgerparade. Moeten we de wenkbrauwen niet fronsen bij al die show? Ach, er is weinig voor nodig om een bestraffende vinger te heffen naar een stijlvolle ceremonie, noem het dan maar show, als de taptoe. Laten we echter eerst de hand in eigen boezem steken. Want, zijn onze naar rechts gerichte orgelconcerten van showelementen ontbloot? 
  Hoe vaak is het ook daar niet: licht uit, spots aan. met een extra schijnwerper gericht op het vuurwerkfenomeen, ingeluid met een extra applausje? En ook dat verslaat z'n duizenden! Dat zelfde heeft de taptoe gemeen. Zo gaan beide werelden aan hetzelfde euvel mank.
  Tien avonden een uitverkocht huis. met Prins Claus als gast tijdens een van de avonden. Dertigduizend man publiek in totaal. Het duurste kaartje kostte dik 25 gulden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 augustus 1985

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Nationale Taptoe Breda:show van licht en klank

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 augustus 1985

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken