Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

"Kever" 50 jaar op de markt

2 minuten leestijd

WOLFSBURG — Het Westduitse autoconcern Volkswagen heeft gisteren de vijftigste verjaadag van zijn bekendste produkt, de Volkswagen "Kever" gevierd.

  De premier van de deelstaat Nedersaksen, Ernst Albrecht, verklaarde bij de feestelijke gebeurtenis in VW-hoofdkwartier in Wolfsburg dat de „Kever" alleen het symbool het Wirtschaftswunder van na de tweede wereldoorlog is, maar dat het model ook van Volkswagen een van de grootste ondernemingen van Westduitsland heeft gemaakt. Volkswagen is na General Motors, Ford en Toyota de grootste autoproducent ter wereld met een omzet van 45,7 miljard mark en 238.000 werknemers.


  Volgens premier Albrecht heeft VW de Westduitse economie kort na de Tweede Wereldoorlog een beslissende duw in de goede richting gegeven. De onderneming heeft een uitstraling naar het gehele Westduitse bedrijfsleven gehad en de uitdrukking „made in Germany" tot een kwaliteitsbegrip gemaakt. VW is een van de grootste inbrengers van deviezen geworden, aldus Albrecht.
  Er is geen auto geweest waarover jonge en oude liefhebbers in de hele wereld zo enthousiast zijn. „Onverwoestbaar, probleemloos en wars van onderscheid naar klassen had de „Kever" het levensgevoel van een hele generatie in zich. De geschiedenis van de „Kever" is een stuk van de Westduitse autogeschiedenis, maar ook een stuk van de geschiedenis van West-Duitsland. Als de „Kever" er niet was geweest was er ook geen bloeiend Wolfsburg geweest", betoogde Albrecht.
  
De voorzitter van de raad van bestuur van VW, Carl H. Hahn, wees eveneens op het belang van de „Kever" voor de opbouw van het Volkswagenconcern. Hij memoreerde hoe kort na de oorlog deskundigen uit Groot-Brittannië de VW-fabriek en de „Kever" kwamen bekijken, maar in geen van tweeën echt geïnteresseerd waren en de auto als onverkoopbaar beschouwden.
  
Er zijn tot nu toe 20,6 miljoen „Kevers" gemaakt, een wereldrecord. Op het ogenblik wordt de wagen alleen nog maar in Mexico, Brazilië en Nigeria gebouwd. Sinds augustus dit jaar wordt de auto niet meer naar Europa geleverd. Na de oorlog is de „Kever" naar 150 landen geëxporteerd. Volkswagen schat dat er over de hele wereld nog acht miljoen „Kevers" rijden, waarvan bijna een miljoen in West-Duitsland zelf.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 oktober 1985

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 oktober 1985

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken