Bekijk het origineel

Nieuwe radarketen langs de Schelde

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Nieuwe radarketen langs de Schelde

België en Nederland geven opdracht

3 minuten leestijd

EINDHOVEN — België en Nederland tekenden onlangs een raamovereenkomst met Philips voor de bouw en installatie van een nieuwe radarketen langs de Schelde. De radarketen, op het grondgebied van beide landen, zal als één systeem functioneren. De kosten worden geraamd op 190 miljoen gulden.

  Door Philips zal elektronische apparatuur worden geleverd en geïnstalleerd tot een bedrag van 107 miljoen gulden, en bouwkundige voorzieningen tot 38 miljoen gulden (alle bedragen inclusief omzetbelasting). Hoofdaannemer is het Projectenbureau Maritieme Verkeersbegeleiding van Nederlandse Philips Bedrijven PHILIPS B.V. De radarsystemen zijn van de Philipsdochter Hollandse Signaal Apparaten (Hengelo); de radartorens en verkeersposten worden ontworpen door en gebouwd onder supervisie van Philips' Inter Engineering (Eindhoven). De overige kosten betreffen communicatie-voorzieningen door de Belgische en Nederlandse PTT. Het

Het gehele Scheldetraject, van zee tot Antwerpen-centrum (130 km), zal door de nieuwe radarketen aaneengesloten worden afgedekt. Dit gebeurt met 17 radarposten en met vijf bemande verkeerscentrales op belangrijke verkeerspunten. Daar kan het erg druk zijn: zo'n 60.000 scheepsbewegingen per jaar, waaronder tankers met vloeibaar gas. Veiligheid van scheepvaart en omgeving is uiteraard het hoofddoel van het hele project.

Synthetisch
  
Voor de verkeersregeling wordt gebruik gemaakt van zogenaamde synthetische radarbeelden. De radarecho's worden namelijk samen met andere informatie over de scheepvaart eerst verwerkt in een computersysteem. Bij weergave op het radarscherm krijgt het bewegende scheepssymbool meteen een naamkaartje (label), zodat elk schip individueel te volgen is. Schepen die vanuit zee naderen kunnen allang van tevoren worden geïdentificeerd, zodra zij hun VHF-radiozender gebruiken. Daarvoor zullen drie radiopeilers worden opgesteld langs de kust. Ook van deze schepen wordt de positie op het radarscherm weergegeven. Door identificatie van alle schepen zijn de verkeersleiders snel terecht bij de bijbehorende informatie (grootte van het schip, lading, bestemming), zodat zij zich kunnen concentreren op de verkeersregeling.
  Radarbeelden kunnen gewoon onder daglichtomstandigheden worden bekeken. Toegepast worden de nieuwste radarschermen van Signaal. Het is voor het eerst dat deze op ruime schaal worden gebruikt voor een scheepvaartsysteem; tot nog toe is dat alleen het geval bij luchtverkeersleidingen.
  De bemande centrales komen in Zeebrugge, Vlissingen, Terneuzen, Hansweert en Zandvliet. In elke centrale worden ook de radarbeelden van de aangrenzende gebieden ontvangen. In het Scheldecoördinatiecentrum in Vlissingen heeft men een overzicht van het gehele Schelde-traject.

Communicatie
  Een belangrijk onderdeel van de radarketen vormt ook het systeem voor spraak- en datacommunicatie tussen schip en wal, tussen de centrales en posten onderling, en met derden. Er wordt gebruik gemaakt van telefoon, marifoon en vaste verbindingen. Ook diverse meetapparaten voor het opnemen van zicht, waterstand, windsnelheid en windrichting zullen deel uitmaken van de radarketen.
  
In 1962 werd de Schelde Inlichtingen Dienst (SID) ingesteld, bestaande uit radiodiensten te Vlissingen en Antwerpen; deze SID wordt in de nieuwe keten opgenomen. In 1976 werd voor de Schelde de Beperkte Walradarketen in gebruik genomen; ook deze gaat - voorzien van nieuwe apparatuur - deel uitmaken van de nieuwe radarketen. Deze is mogelijk geworden door een in 1978 tussen Nederland en België gesloten verdrag, waarin aanleg en exploitatie werden geregeld. Het gezamenlijk Belgisch-Nederlandse Projectbureau Schelderadar is gevestigd in Vlissingen. 


Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 30 december 1985

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Nieuwe radarketen langs de Schelde

Bekijk de hele uitgave van maandag 30 december 1985

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken