Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Straf niet voltooid zonder de vergeving

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

„Straf niet voltooid zonder de vergeving"

Van den Dikkenberg voor KLS:

3 minuten leestijd

GOUDA — „Gezag en tucht zijn de pijlers van de opvoeding. Gezag beoogt het welzijn van de kinderen en is daarom dienend van karakter. Een middel om de tucht te handhaven is dus straf. De straf mag geen dressuur zijn, maar moet bijdragen tot gewetensvorming van het kind. De juiste straf doet een beroep op het geweten, wekt het schuldbesef op. Maar de strafdaad is niet voltooid als er geen vergeving is geschonken."

Dit zei W. van den Dikkenberg zaterdag in Gouda. Van den Dikkenberg, directeur van de reformatorische basisschool in Stavenisse, sprak tijdens de jaarvergadering van de sectie KBO van de Kontaktvereniging van leerkrachten en studerenden op gereformeerde grondslag (KLS). Het referaat ging over het pedagogisch benaderen van kinderen en droeg de titel „Verbeteren of verbitteren".
Van den Dikkenberg begon zijn referaat met een analyse van de christelijke opvoeding. Vrij uitvoerig stond hij stil bij de opvoedingsdoelen, zoals die geformuleerd zijn door Bavinck en Waterink. Weliswaar baseren dezen hun opvoedingsdoel op Gods Woord, maar het doel is wel gericht op de mens, de godsdienstige mens.

Ds. G. H. Kersten
Ds. G. H. Kersten formuleerde, in tegenstelling tot Bavinck en Waterink, een ander opvoedingsdoel. Voor hem was het doel de verheerlijking Gods. „Ds. Kersten legde het doel der opvoeding in God Zelf, in een enige en drieênige God. Ook B. Florijn doet dat, als hij de ere Gods tot doel der opvoeding stelt."

Het is, zo zei Van den Dikkenberg, voor de opvoeder totaal onmogelijk dit doel te verwezenlijken. Toch rust op de schouders van de opvoeders, ook van de beroepsopvoeders de absolute verantwoordelijkheid voor die opvoeding. Na de opdracht tot en de mogelijkheid van de opvoeding te hebben genoemd, stond Van den Dikkenberg stil bij het kind als het uitgangspunt van de opvoeding. Voor de wetenschap van en over het kind zijn verschillende kenbronnen. Eerst en vooral de Bijbel en daarna de hulpwetenschappen van de pedagogiek zoals psychologie en didactiek. In bijna alle kenbronnen wordt het kind als een uniek wezen gezien. Dat unieke wezen is opvoedbaar op grond van de algemene genade.

Algemene genade
„In tegenstelling tot Bavinck en Waterink plaatsten onze gereformeerde vaderen de algemene genade niet in het kader van de verlossing, maar in het kader van Gods voorzienig bestel", aldus Van den Dikkenberg. Dit verschil en de visie op de leer der verbonden is van wezenlijk belang in de opvoeding der kinderen.

Ten slotte noemde Van den Dikkenberg het gebed als middel in de opvoeding. „Er is waarschijnlijk niemand", zo zei hij tot de ongeveer 60 aanwezigen, „die zoveel ambtelijke gebeden doet als een leerkracht". Nu kan een onbekeerd mens niet godewelbehagelijk bidden en toch moet hij bidden. „In weerwil van wat meestal gebeurt, geloof ik dat we elkaar in de eerste plaats dienen te wijzen op de noodzaak van waarachtig berouw en bekering, voor we elkaar oproepen tot bidden voor onze kinderen. Dit berouw zal echter niet zonder gebed plaatsvinden", zo zei Van den Dikkenberg.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 27 januari 1986

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

„Straf niet voltooid zonder de vergeving

Bekijk de hele uitgave van maandag 27 januari 1986

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken