Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Bij ons is de sfeer bepalend...

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Bij ons is de sfeer bepalend..."

Nieuw elan biedt juweliers glanzend perspectief

6 minuten leestijd

Gekleurde lampen, glinsterende vitrines, een zacht tapijt en natuurlijk een aparte hoek voor de verkoop van vriendschaps-, verlovings- of trouwringen. Juweliers investeren steeds meer in de sfeervolle aankleding van hun zaak. Daar moeten ze het de komende jaren van hebben, want de concurrentie met grote warenhuizen en postorderbedrijven kan moordend zijn. Service, kwaliteit, moderne etalages en inspelen op trends zijn hier de toverwoorden voor een gouden toekomst.

We hebben het afgelopen jaar voor zo'n 1 miljard gulden gekocht bij juweliers. Dat is een schatting op basis van het conjunctuuronderzoek van de Federatie Goud en Zilver 1984/1985. Daarmee is er ten opzichte van 1984 niet veel veranderd en stilstand betekent achteruitgang. De kans dat de juweliers dit jaar meer verkopen dan vorig jaar is echter groot. Door de verruiming van de koopkracht houden we immers meer geld over om te besteden.

Ringen

Samen met juwelier Rikkoert uit Schoonhoven (eigenaar van 't Silverhuys), kijken we terug op het afgelopen jaar. „Ik kreeg laatst cijfers van vertegenwoordigers. Als ik dan spreek vanuit ons eigen bedrijf, dan staan we er gunstiger voor dan de meeste anderen", zegt de 51-jarige Rikkoert voorzichtig. Dit bevestigt trouwens de ontwikkeling zoals die in 1984 begonnen is: het gaat grotere juweliersbedrijven (waar Rikkoert onder valt) beter dan de kleinere.

Wat verkopen de ongeveer 2000 juweliers in ons land nu het meest? „Ringen", zegt Rikkoert zonder aarzelen en zijn 23-jarige zoon, die zich nog niet zo lang geleden de jongste juwelier van Nederland mocht noemen, is het daar roerend mee eens. Gouden ringen zijn de koplopers, op de voet gevolgd door andere gouden sieraden. Zilver doet het ook wel goed, maar goud is toch veel populairder. Juwelier Rikkoert, de grootste „zilverspecialist" van Nederland is dan ook niet zo te spreken over de collectieve reclamecampagne van de Federatie Goud en Zilver. „Over de campagne voor goud hoor je mij niet klagen, maar die voor zilver vind ik slecht. Kijk, als de zilververkoop niet zo goed loopt moet je dat niet laten zitten, maar juist stimuleren door een betere ondersteuning", zo bekritiseert hij de campagne van de Federatie, waar hij bij aangesloten is.

Revolutie

Het afgelopen jaar heeft zich een ware „revolutie" voorgedaan in de verkoop van horloges. Het is tegenwoordig allemaal quartz wat de klok slaat en mechanische horloges zijn uit de mode. Rikkoert kan het niet laten even een misverstand uit de weg te ruimen: „De meeste mensen denken dat quartzhorloges klokjes zijn met een tijdsaanduiding in cijfers. Maar je hebt natuurlijk ook quartzhorloges met een gewone wijzerplaat. Het eerste noem je digitaal en het tweede heet analoog".

Op dit moment is het bekende Zwitserse Swatch-horloge razend populair, vooral bij jongeren. Als je geen Swatch hebt, hoor je er al bijna niet meer bij. Hoe komt dat eigenlijk? Rikkoert geeft resoluut antwoord: „Door de stille verleider, de televisie. Denk erom dat die reclame indringend is". Opvallend is ook de stille ondergang van de vertrouwde schoorsteenklok. Het hedendaagse gezin dat zichzelf een beetje respecteert, heeft tegenwoordig een wandklok.

Mannen

Wat voor de meeste detailhandelaren geldt, gaat ook op voor de juwelier: de toekomst is gisteren al begonnen. Dat betekent dat de goede vakman of vakvrouw de trends al vroeg ziet aankomen.

Wie nog denkt dat alleen vrouwen zich sieren met goud en zilver heeft het helemaal mis. Volgens Rikkoert is de trend zich aan het wijzigen en zijn er steeds meer mannen die sieraden dragen. Zilveren en gouden schakelarmbanden en kettingen vallen goed bij hen in de smaak. Juwelier Rikkoert krijgt ook mannen in zijn zaak die een gaatje willen laten prikken voor een oorbelletje, reden voor (verborgen) hilariteit bij het winkelpersoneel.
Een andere modetopper is de parel. Parels deden het eigenlijk altijd al goed, maar het grote publiek heeft ze het afgelopen jaar echt „ontdekt". Volgens Rikkoert ligt de kunstparel, bijna altijd uit Japan, ook goed in de markt.
De allernieuwste trend komt, volgens de vakbladen, uit Italië. Het gaat om sieraden met diermotieven. Platte brede ringen, armbanden en colliers met slangachtige motieven liggen nu al in de etalages van de juweliers.

Chique

Nederland gaat weer van mooie dingen houden, chique eten bijvoorbeeld. Chronos, het vakblad voor de uurwerken- en sieradenbranché, constateert dat het gedaan is met de sobere bistrocultuur en dat betekent nieuwe kansen voor de juwelier. Want bij een mooi gedekte tafel hoort zilveren of verzilverd bestek, met bijpassende zilveren onderborden en kaarsenstandaards.

Een verschijnsel dat zich waarschijnlijk alleen bij Rikkoert of geestverwante collega's voordoet, is de groeiende vraag naar bijbels met zilveren sloten.

Sfeer

Ondanks deze nieuwe trends, hebben de Nederlandse juweliers het niet gemakkelijk. Sieraden van allerlei nepmaterialen zijn in de mode en de concurrentie met warenhuizen en postorderbedrijven is dan ook groot. De juwelier mikt daarom op een publiek dat service en kwaliteit belangrijk vindt.

Rikkoert vindt de sfeer in zijn winkel heel belangrijk. „Een jong stel dat gaat trouwen en hier de ringen koopt, komt niet alleen voor de ringen maar ook voor een stuk illusie, voor de sfeer. Ze moeten zich dat later kunnen herinneren als een mooi moment.

De sfeer is bepalend. Als je een rommelige zaak hebt, krijg je geen net publiek", legt Rikkoert uit. De investeringen om de sfeer te verhogen zijn dan ook groot. Rikkoert junior weet er alles van: „Als je bijvoorbeeld alleen al een proef neemt met nieuwe verlichting kost je dat kapitalen. Lampen van zo'n duizend gulden zijn heel normaal. Maar je hebt dan wel een zee van licht en een mooie kleur".

De jonge Ab Rikkoert beheert een filiaal in Lekkerkerk. Vader Rikkoert waardeert de jonge en frisse kijk van zijn zoon op het zaken doen. Het nieuwe elan van zoon Rikkoert komt tot uiting in meer aandacht voor de presentatie van een artikel, voor etaleren en voor publiciteit. Trots vertelt Rikkoert dat zijn andere kinderen kinderen ook in het vak zitten. Op dit moment loopt een zoon stage bij een andere juwelier en zijn dochter zit op de MTS Vakschool Schoonhoven, de enige vakopleiding in Nederland voor goud- en zilversmeden, juweliers, uurwerkmakers en graveurs.

Inbraken

Juweliers zijn handenvol geld kwijt aan beveiliging tegen diefstal en inbraak. Er zijn bijna geen verzekeraars meer die hen nog willen hebben. De risico's zijn te groot. De enkele verzekeraar die overblijft, vraagt dan ook enorm hoge premies. Deze hele problematiek kwam nog geen half jaar geleden volop in het nieuws, toen de Amsterdamse juweliers het slachtoffer werden van een serie gewelddadige roofovervallen. Rikkoert weet erover mee te praten: „Ook al heb je alles achter glas, je bent altijd wel iets kwijt. We zijn beveiligd met een radar, met luid en stil alarm. De verzekeraar wil je alleen hebben als je goed beveiligd bent. Verzekeren moet je je wel, anders is het risico veel te hoog." Juwelier Rikkoert wil verder niets loslaten over inbraken in zijn zaak. Hij heeft dan ook afgesproken met de politie dat journalisten hier niets over te horen krijgen. De reden: Rikkoert wil voorkomen dat klanten zich onveilig gaan voelen in zijn winkel. De mensen moeten hun kostbaarheden met een gerust hart in de zaak achter kunnen laten.

De familie Rikkoert is met hart en ziel verbonden aan haar bedrijf. De zaak is dan ook al vijf geslachten lang in de familie. Antiek zilver is de grote familiehobby en dat is te merken in de woonkamer van de Schoonhovense zaak. Je waant je in een klein zilvermuseum. De sfeer is tenslotte bepalend...

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 januari 1986

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

„Bij ons is de sfeer bepalend...

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 januari 1986

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken