Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Autofabrikant Daimler-Benz viert honderdjarig bestaan

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Autofabrikant Daimler-Benz viert honderdjarig bestaan

4 minuten leestijd

STUTTGART — Honderd jaar nadat de grondleggers van Daimler-Benz de eerste automobielen ontwikkelden staat het concern op het punt de grootste onderneming van West-Duitsland te worden. Op dit moment neemt Daimler-Benz nog de derde plaats in op de ranglijst van Westduitse bedrijven, na het energieconcern VEBA en Volkswagen.

Als het Westduitse kartelbureau echter zijn toestemming geeft neemt Daimler-Benz volgende maand de elektronica-onderneming AEG over en komt het concern nummer één te staan,

Daimler-Benz viert dit jaar dat ingenieur Carl Benz op 29 januari 1886 patent aanvroeg op een met benzine aangedreven driewieler, die op 3 juli van dat jaar aan het verbijsterde publiek werd gepresenteerd. Het concern Daimler-Benz gedenkt dit jaar echter ook zijn andere stichter, Gottlieb Daimler, die samen met zijn assistent Wilhelm Maybach in hetzelfde jaar, maar onafhankelijk van Benz, een motorrijtuig met vier wielen ontwikkelde.

De uitvindingen van Daimler en Benz worden door de Westduitsers beschouwd als de eerste automobielen ter wereld.. De Fransen zijn het daarmee niet eens. Zij menen dat de Fransman Edouard Delemare-É)ebouteville, die in 1884 patent aanvroeg op een motorrijtuig met vier wielen, de uitvinder van de eerste automobiel is. Vandaar dat de Fransen in 1984 al het honderdjarig bestaan van de auto hebben gevierci

Merkwaardig genoeg heeft Gottlieb Daimler Carl Benz nooit ontmoet. De onderneming die hun beider namen draagt is pas in 1926 ontstaan, 26 jaar na de dood van Daimler en drie jaar voordat Benz overleed. De economische crisis van na de eerste wereldoorlog dwong de twee bedrijven waarvan zij de grondleggers waren tot een fusie. De Daimler-fabriek produceerde. al sinds 1902 de Mercedes, genoemd naar een dochter van een van de grootste klanten van Daimler. . Ook nu, zestig jaar na de fusie, weerspiegelt de transformatie die het concern ondergaat de druk der omstandigheden. Met de overnemingen van AEG, motorenfabrikant MTU en de vliegtuigbouwer Dornior verschaft Daimler-Benz zich de technologische kennis die het concern nodig heeft nu de automobielindustrie steeds meer gaat werken met geavanceerde technologie en Volgens de Westduitsers de eerste auto: het driewielig voertuig van Benz, met aan het stuur Carl Benz. te maken krijgt met een steeds scherpere concurrentie.

Door een technologische „poot" te creëren dekt het concern zich bovendien in tegen toekomstige ongunstige ontwikkelingen op de automobielmarkt. Net als zijn concurrenten heeft ook Daimler-Benz te maken met een sterk verminderde vraag naar vrachtwagens, een sector die tot nu toe verantwoordelijk was voor veertig procent van de omzet van het bedrijf.

Ruime armslag

Het succes van de meest recente generatie personenwagens heeft het concern echter een ruime financiële armslag verschaft. Deskundigen schatten dat Daimler-Benz in het boekjaar 1985 een nettowinst van 1,5 miljard mark (1,68 miljard gulden) heeft gemaakt, twee maal zoveel als het iets grotere Volkswagenconcern. Na fusie met AEG zal het concern 300.000 werknemers in dienst hebben en goed zijn voor een jaaromzet van 60 miljard mark (67,2 miljard gulden). Bovendien wordt Daimler-Benz de grootste producent van militaire apparatuur in West-Duitsland. De koers van de aandelen in het bedrijf is het afgelopen jaar voortdurend gestegen.

Maar niet iedereen in WestDuitsland ziet de uitbreiding van Daimler-Benz' als een gunstige ontwikkeling. Het perspei:tief van zo'n grote concentratie van economische macht baart zakenmensen en politici zorgen en heeft de Westduitse regering aan het denken gezet over een verscherping van de kartelwetgeving. Het heeft bovendien meer licht geworpen op de grote invloed van de Deutsche Bank, de grootste aandeelhouder in Daimler-Benz, op het economisch leven in West-Duitsland. Deskundigen nemen aan dat de bank een beslissende rol heeft gespeeld bij de fusie tussen Daimler-Benz en AEG.

Onzeker

Honderd jaar geleden leek de toekomst voor de automobielen die Daimler en Benz hadden ontwikkeld zeer onzeker. Het publiek was aanvankelijk verbijsterd en zag weinig in de gemotoriseerde rijtuigen. Maar geleidelijk raakten de Westduitsers gewend aan het idee. Nu staat de Westduitse automobielindustrie, waarbinnen Daimler-Benz een zeer prominente positie inneemt, derde op de wereldranglijst en is zij goed voor 14 procent van de Westduitse werkgelegenheid.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 januari 1986

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Autofabrikant Daimler-Benz viert honderdjarig bestaan

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 januari 1986

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken