Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Constructie

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Constructie

2 minuten leestijd

De nieuwe brug werd zo geconstrueerd dat ook de locomobielen (kleine kipkarretjes) er zonder bezwaren overheen konden rijden. De fundamenten van deze draaibrug waren echter te licht van constructie gemaakt, hetgeen later, bij het zwaarder worden van het verkeer, reden gaf tot klachten.

IN 1896 en in 1921 werden grote reparaties aan de draaibrug verricht, in het bijzonder aan de fundamenten van de landhoofden en aan die van de pijler waarop de draaiconstructie zich bevond. In 1869 was over de brug het zogenaamde decauvillespoor gelegd voor het vervoeren van onder andere suikerbieten naar de De brug in aan de loswal gelegen schepen. (Ben decauville-spoor was een smalepoor waarop de wagens door een paard getrokken werden). Begin 1946 werd dit spoor opgebroken.

Op 29 oktober 1944 werd de draaibrug 's morgens om half zes opgeblazen door de nog schaars overgebleven bezetters. De brug werd hierdoor onherstelbaar vernield en ook de landhoofden en funderingen waren ernstig beschadigd. Tijdelijk werd er een houten voetbrug aangebracht.

Bij de scheepswerf „De Schelde" te Vlissingen werd een geheel nieuwe brug besteld en gemaakt. In die tussentijd geschiedde het vervoer van de landbouwprodukten van de oost- naar de westzijde van liet kanaal, en omgekeerd, via de stad Goes.

Eind 1945, tijdens de bietencampagne, werd de nieuwe brug over het water, via het Sas van Goes, aangevoerd. Omdat de brug precies „pas" (volgens de juiste afmetingen) was gemaakt, kon ze gemakkelijk op de draaipijler en tussen de landhoofden worden aangebracht.

Ze doet nog steeds dienst, maar vergt veel onderhoud omdat er geen rekening gehouden is met het steeds zwaarder wordende verkeer. Al enige jaren is er beperking van het toegestane gewicht (tonnenlast per eenheid) dat over de brug mag. Wat er in de toekomst met de brug zal gaan gebeuren is nog niet bekend. Momenteel zijn de gemeente Goes en de Maatschap Wilhelminapolder in onderhandeling over de brug. Binnenkort zullen hierover zeer waarschijnlijk besluiten vallen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 januari 1986

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Constructie

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 januari 1986

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken