Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

jJVleer werken aan weg/railvervoer

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

jJVleer werken aan weg/railvervoer"

NS-topman waarschuwt transportbedrijven

3 minuten leestijd

AMSTERDAM — Als de Nederlandse transportbedrijven die internationaal opereren in de toekomst niet van de Europese markt willen worden afgesneden, zullen ze meer moeten samenwerken met de spoorwegen. Tot nu toe beschouwen transportondernemers dat weliswaar als landverraad", maar dat kan ze wel eens opbreken.

Dat heeft de chef verkoop goederenvervoer van de Nederlandse Spoorwegen, drs. H. W. H. Welters, gisteren gezegd op een bijeenkomst in de bedrijfsauto-RAI over gecombineerd goederenvervoer.

Welters wees erop dat landen als Oostenrijk, Zwitserland en Italië in hun transportbeleid om uiteenlopende redenen steeds meer prioriteit verlenen aan de ontwikkeling van gecombineerd vervoer van goederen door spoorwegen en vrachtwagens. Hierbij brengen trucks containers met goederen naar terminals waar de bakken op goederentreinen worden geladen, die ze vervolgens verder transporteren. Vooral Oostenrijk laat de landen van de Europese Gemeenschap de laatste tijd bij herhaling weten dat buitenlandse transportondernemingen op dit gecombineerde weg/railvervoer moeten overschakelen op straffe van hoge tol of zelfs een volledig rijverbod. De Oostenrijkers, maar ook de Zwitsers, zijn het zo langzamerhand beu om als transitoland te fungeren, en daar meer na- dan voordelen van te moeten ondervinden.

Voorkeur

Welters wees niet alleen de transportsector terecht, ook het ministerie van verkeer en waterstaat heeft in zijn ogen te weinig gedaan aan de bevordering van het gecombineerd vervoer in het buitenland. Hij verweet de bewindslieden van dit departement een politieke voorkeur te hebben voor het wegvervoer.

„In Nederland is het internationale goederenvervoer (over de weg) doel op zich geworden. Het spoor moet zich in principe zelf maar redden", aldus de NS-man.

Ter illustratie van wat hij de gelaten houding van rijksoverheid en bedrijfsleven noemt, gaf hij aan dat er in vijftien jaar gecombineerd weg/railvervoer in Nederland nog maar twee containerterminals zijn, in Rotterdam en in Venlo.

„Geforceerd"

Van de anderhalf miljoen containers die de Rotterdamse haven in 1985 verwerkte gingen er 12.000 per trein de grens over. Onder de tweeduizend transportbedrijven die internationaal rijden, is slechts een handjevol bij het gecombineerde vervoer betrokken.

Directeur-generaal van het verkeer ir. H. A. de Groot van het ministerie zag de ontwikkelingen "veel minder somber in dan Welters. Hij vindt de bevordering van het gecombineerde vervoer in de Alpenlanden „geforceerd". Hij denkt bovendien dat het aantal containers dat via gecombineerd vervoer naar het buitenland gaat, binnen enkele jaren zal verdubbelen. De Groot vindt dat Nederland niet groot genoeg is om het aantal containerterminals flink uit te breiden. Hij plaatst een vraagteken bij de lokatie van de huidige twee terminals. Volgens hem zou een onderzoek naar de geschiktheid van de locaties wel eens tot verplaatsing of mogelijk toch tot uitbreiding met een of twee terminals kunnen leiden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 februari 1986

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

jJVleer werken aan weg/railvervoer

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 februari 1986

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken