Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hogere snelheid: meer ongevallen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Hogere snelheid: meer ongevallen

Stichting verkeersveiligheid:

3 minuten leestijd

LEIDSCHENDAM — Een verhoging van de snelheidslimiet voor personenwagens op autosnelwegen van 100 naar 120 kilometer per uur leidt tot meer en ernstiger ongevallen door de hogere snelheden en de grotere snelheidsverschillen waarmee gereden wordt. De huidige limiet van 100 kilometer per uur heeft een matigende invloed op gereden snelheden, ook al worden die vaak overtreden.

Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een advies van de stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid SWOV, dat is uitgebracht aan de directie verkeersveiligheid van het ministerie van verkeer en waterstaat. In opdracht van de directie verkeersveiligheid is de SWOV nagegaan wat de effecten zijn van verscheidene veranderingen in de bestaande snelheidslimieten. Die veranderingen zijn een verhoging van de 100-kilometerlimiet voor personenwagens, het invoeren van een adviessnelheid van 100 kilometer per uur voor personenwagens, het verhogen van de 80-kilometerlimiet voor zwaar verkeer en het differentiëren van snelheidslimieten naar tijd en plaats.

Zowel een verhoging van de bestaande limiet voor personenwagens als een vervanging van die limiet door een adviessnelheid heeft een ongunstig effect op de verkeersveiligheid. Over het effect van een verhoging van de 80-kilometerlimiet voor zwaar verkeer valt weinig te zeggen, omdat niet duidelijk is of de huidige limiet veel invloed heeft op de snelheidskeuze. Maar waarschijnlijk spelen economische factoren voor vrachtwagens en bussen een belangrijker rol bij die keuze. Uit het onderzoek blijkt wel dat bij hogere snelheden van zwaar verkeer de ernst van de ongevallen toeneemt.

Verlaagde limiet

Bij het differentiëren kan gedacht worden aan een verlaagde limiet op gevaarlijke weggedeelten, bij slecht weer of slecht zicht en bij dreigende filevorming. Voor de veiligste weggedeelten geldt dan een verhoogde snelheidslimiet. Per saldo verwacht de SWOV van dergelijke maatregelen geen of een licht negatief effect op de verkeersveiligheid, terwijl aan de uitvoering ervan verder een groot aantal problemen is verbonden.

Tenslotte heeft de SWOV zich gebogen over de mogelijkheden of door beter politietoezicht de naleving van de huidige snelheidslimiet bevorderd kan worden. De politie zou zich bijvoorbeeld uitsluitend kunnen richten op bestuurders/sters die onder gevaarlijke omstandigheden het hardst rijden, meer dan 130 kilometer per uur. Voor die groep moet de pakkans zo groot zijn, dat de groep na enige tijd zeer klein is geworden. Op dat moment kan de grens verlaagd worden naar 125 kilometer per uur. Dat proces kan enkele malen herhaald worden. Door de kleinere snelheidsverschillen valt volgens de SWOV dan met name een vermindering van het aantal ongevallen met zeer ernstig letsel te verwachten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 maart 1986

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Hogere snelheid: meer ongevallen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 maart 1986

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken