Bekijk het origineel

Interessante nieuwe versies Peugeot 205

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Interessante nieuwe versies Peugeot 205

Rijdenniet 205 Automatic, Cabriolet en GTI

6 minuten leestijd

Vorige week introduceerde Peugeot drie nieuwe versies van de populaire Peugeot 205; een Automatic, een Cabriolet en een 115 pk sterke GTI. De introductie vond plaats in Ouarzazate, Marokko, waar met name voor de Cabriolet ideale weersomstandigheden heersten. De RD-automedewerker was erbij en deed een eerste rij-impressie met de nieuwelingen op.

In het leveringsprogramma van de Peugeot 205 was tot nu toe geen versie met een automatische versnellingsbak. Toch zijn er ook bij de kopers van kleine auto's heel wat mensen die de voorkeur geven aan een automaat en daar best een meerprijs van zo'n tweeduizend gulden voor over hebben. Nadelen van een automaatversie zijn echter dat een groot deel van het vermogen wordt opgeslokt, waardoor de auto vrij traag is en betrekkelijk veel benzine verbruikt.

Automaat

Peugeot heeft deze nadelen trachten te omzeilen door gebruik te maken van een moderne 4-versnellingsautomaat en die te combineren met een behoorlijk pittige 1580 cc motor. Het resultaat is. een 205 Automatic die beslist niet traag genoemd kan worden en bovendien zuinig met de brandstof omspringt. De vierde versnelling van de automaat is een soort overdrive die het toerental van de motor vermindert en daardoor het verbruik beperkt.

Tijdens een pittige tocht door het Atlasgebergte bemerkten we dat de automaat soepel reageert en het autorijden heel eenvoudig maakt. In feite kan men de pook steeds in dezelfde stand laten staan; de automaat kiest automatisch de juiste versnelling. Alleen bij steile afdalingen is het verstandig zelf een lagere versnelling in te leggen zodat de auto meer op de motor afremt en de remmen wat ontzien worden.

Cabriolet

Tijdens de testrit van Ouarzazate naar Mhamid aan de grens van de Sahara bedroeg de buitentemperatuur zo'n 25 graden Celsius; ideaal weer om met een open auto te rijden. De nieuwe 205 Cabriolet kwam hier dan ook uitstekend tot zijn recht. Er zijn maar een paar simpele handbewegingen nodig om de linnen kap naar achteren te klappen en verder lekker in de open lucht te rijden.

Een probleem bij het ontwikkelen van cabriolets is altijd dat de auto een groot stuk van z'n stijfheid verliest wanneer het stalen dak eraf wordt gehaald. Dit kan enigszins gecompenseerd worden door extra verstevigingsbalken aan de onderkant van de auto aan te brengen, maar helemaal ideaal is het niet. Wanneer je met de 205 Cabriolet door een flinke kuil rijdt, merk je dan ook dat de carrosserie iets wringt en minder stevig is dan bij de dichte versies.

Pittig

De 205 Cabriolet van Peugeot wordt geleverd met naar keus een 79 pk of een 113 pk motor, die pittige prestaties

Peugeot introduceerde in Marokko drie nieuwe versies van de populaire 205. leveren. In feite is de Cabriolet echter helemaal geen auto om hoge snelheden mee te rijden. Met de kap neer is het veel fijner met een rustig gangetje van de omgeving en het weer te genieten. In open toestand wordt het windgeruis boven 100 km/u bovendien zo hinderiijk dat men al gauw wat gas terugneemt. De twee voorinzittenden hebben overigens heel weinig last van de rij wind; door de stand van de voorruit gaat die precies over hen heen. Passagiers op de achterbank zitten wel voortdurend met hun hoofd in de rijwind en kunnen zodoende van een ritje in de Cabriolet een stevige verkoudheid overhouden.

In Nederland zal de 205 Cabriolet waarschijnlijk voornamelijk met de kap op bereden worden, maar ook dan is de Cabriolet een heel leuk uitziend wagentje dat in het interieur voldoende ruimte biedt voor vier volwassenen. In tegenstelling tot andere cabriolets kan bij de 205 Cabriolet nog steeds de achterbank naar voren geklapt worden, zodat het wagentje ook nog praktische mogelijkheden biedt. 205 GTI

Het derde nieuwe model van Peugeot is de 205 GTI met 115 pk motor. Deze nieuwe GTI heeft een motor met 10 pk meer motorvermogen dan de reeds bestaande GTI, maar bovenal meer trekkracht bij lage toerentallen. Tussen 2500 en 6000 toeren is voortdurend 95 procent van het motorkoppel beschikbaar, waardoor de nieuwe GTI een heel sprankelend autootje is geworden dat onder alle omstandigheden klaar is voor een snelle acceleratie.

De fabriek geeft op dat de nieuwe GTI in staat is van O tot 100 km te accelereren in 9,1 seconden en een topsnelheid te halen van 196 km/u. Op de bochtige Marokkaanse weggetjes (die wel allemaal geasfalteerd waren) was het natuuriijk onzin die gegevens precies na te gaan. Wel merkten we dat de 205 GTI een heel kwiek autootje is dat ook over een bijzonder goede wegligging beschikt. Tijdens de pittige testrit bedroeg het gemiddelde verbruik van de GTI een liter op 11,8 kilometer, wat voor éen auto met deze prestaties opvallend zuinig is.

Succes

Met de nieuwe Automatic, Cabriolet en GTI hoopt Peugeot het succes nog verder te vergroten van de 105, die op dit moment een van de meest verkochte auto's van Europa is. Per dag worden er in de Peugeotfabrieken in Mulhouse, Poissy en Sochaux maar liefst 2.350 205's gemaakt. Dat betekent dat er iedere minuut minstens twee nieuwe 205's van de banden rollen.

De 205 Cabriolet is ontworpen in sa-' menwerking met de Italiaanse carrosseriestylist Pininfarina en zal ook in de Pininfarinafabrieken gebouwd gaan worden. Per dag zullen er bij Pininfarina vijftig Cabriolets gemaakt gaan worden, wat eventueel nog uitgebreid kan worden tot zeventig stuks. Tot nu De 205 GTI is een heel kwiek autootje dat onmiddellijk reageert op het gaspedaal. De 205 Cabriolet is een ideale auto om bij mooi weer mee rond te rijden. toe werd bij Pininfarina ook de Talbot Samba Cabriolet gemaakt, maar met de komst van de 205 Cabriolet verdwijnt de Samba uit het programma.

Wat de exacte prijzen van de nieuwe 205-versies zullen zijn is nog niet bekend, omdat ze pas begin mei in Nederiand leverbaar worden. Verwacht wordt echter dat de 205 Automatic een prijs krijgt van rond de 20.000 gulden, de 205 GTI van rond de 30.000 gulden en de 205 Cabriolet van rond de 40.000 gulden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 maart 1986

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Interessante nieuwe versies Peugeot 205

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 maart 1986

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken