Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KAN HET NOG SLECHTER?

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

KAN HET NOG SLECHTER?

3 minuten leestijd

<br />

Formeel bevonden zich Griekenland en Albanië tot vorig jaar nog steeds in staat van oorlog. Dat duurde al sedert de Tweede Wereldoorlog. Na de heerschappij van Achmed Zogoe vanaf 1925 - sedert 1928 als koning Zog - vielen in 1939 de Italianen Albanië binnen. In 1943 werd het land door de Duitsers bezet. Uit de partizanenstrijd ontwikkelde zich een republiek (1946) met Enver Hoxha als partijleider. Albanië oriënteerde zich - in tegenstelling tot Joegoslavië - sterk op de Sowjet-Unie. Van destalinisatie was geen sprake. Wel van latere heroriëntering - tot 1978 - op het communistische China. Vanaf de jaren zeventig legt Albanië weer steeds meer contact met westerse landen. In dat kader kunnen wij ook het mogelijk sluiten van een officieel vredesverdrag met Griekenland zien. Hoewel ook de Griekse politiek in de jaren tachtig veranderd is.

Albanië is het enige land ter wereld waar iedere vorm van godsdienst absoluut verboden is. Het land heet grondwettelijk „de eerste atheïstische staat ter wereld". Alle godsdienstige gebouwen zijn gesloten, verwoest of aan hun oorspronkelijke bestemming onttrokken. Maar toen op 11 april 1985 partijleider Hoxha stierf, bleek dat hij door menigeen bijna als een god vereerd werd. Foto's in de Albanese propaganda toonden huilende aanhangers.

Het bewind in Albanië is in wezen strenger dan dat in de SowjetUnie. In Rusland is kerkelijk leven mogelijk, zij het dat alles geregistreerd wordt en dat deze kerk door de staat en door de ideologie wordt beheerst en gecontroleerd. Wie zich aan die registratie niet ondenwerpt, heeft geen bestaansrecht. Zo bestaat er in de Sowjet-Unie een officiële Russisch-Orthodoxe Kerk, die circa 50 miljoen leden telt. Maar in Albanië is dat niet mogelijk. Toch was de bevolking van Albanië voor de oorlog alleszins godsdienstig. 70 procent was moslim, 15 procent was orthodox en 10 procent was rooms-katholiek. Albanië telt op het ogenblik ongeveer 2,6 miljoen inwoners.

Het is de Orthodoxe Kerk van Griekenland die zich nu verzet tegen een mogelijk vredesverdrag. Dat is niet zo vreemd. Want Albanië heeft indertijd het door Grieken bewoonde Noord-Epirus bezet. En de Grieks-Orthodoxe Kerk komt nu natuurlijk op voor de geloofsgenoten in Albanië.

Wij moeten ons van de een kleine tien miljoen leden tellende Grieks-Orthodoxe Kerk geen al te rechtzinnige indruk maken. Maar het is in aartsbisschop Seraphim te prijzen dat hij zich verzet tegen het Albanese atheïsme.

Hij kan overigens feitelijk niet anders. Opheffing van de staat van oorlog houdt min of meer erkenning in van de binnenlandse politiek van Albanië. Indien Seraphim daarmee instemt, keurt hij de vervolging van zijn eigen geloofsgenoten goed.

Hoe het echter mogelijk is dat hij verslechtering venwacht van de toestand waarin zijn geloofsgenoten in Albanië verkeren, bij sluiting van een vredesverdrag, is ons een raadsel. Kan het nog slechter voor christenen dan in Albanië?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 juli 1986

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

KAN HET NOG SLECHTER?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 juli 1986

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken