Bekijk het origineel

Principeakkoord over cao bij NS

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Principeakkoord over cao bij NS

Alleen Vervoersbond FNV doet niet mee

2 minuten leestijd

UTRECHT — De directie van de Nederlandse Spoorwegen en drie van de vier bonden van NS-personeel hebben vannacht na ruim acht uur onderhandelen een principeakkoord bereikt over verlenging van de cao-1986 in 1987.

De Vervoersbond FNV, die ook al geen partij is bij de lopende cao, doet niet mee. Deze bond had vanuit een „blanco situatie" willen onderhandelen over een nieuwe cao voor de 28.000 NS'ers.

NS en de andere drie bonden, de Federatieve Spoorwegvakvereniging (FSV), de Vervoersbond CNV en de Vereniging van Hoger Spoorwegpersoneel, hebben besloten om de huidige cao niet op te zeggen.

De woordvoerder van de Spoorwegen zei dat NS het betreurt dat de Vervoersbond FNV zich niet alsnog bij de andere bonden heeft aangesloten. De FNV-bond wilde een loonsverhoging van in totaal 2,5 procent, een gemiddeld 36-urige werkweek voor werknemers met onregelmatige diensten vanaf januari 1988, een betere regeling van de dienst- en rusttijden en een hogere vergoeding voor onregelmatige diensten.

Voorzitter J. Kruse van de FSV toonde zich tevreden over het bereikte resultaat. De aanpassingen in 1987 zullen volgens hem mede afhangen van de resultaten van de cao-onderhandelingen in en de 'pakketvergelijking' met het bedrijfsleven.

Gouden letters

J. van der Kamp van de Vervoersbond CNV zei dat NS na lang en hard onderhandelen volledig' tegemoet is gekomen aan het wensenpakket van zijn bond. Hij sprak over „een overlegresultaat dat we met gouden letters kunnen opschrijven gelet op de sociaal-economTsche omstandigheden en de opstelling van de overheid naar de ambtenaren".

Volgens Van der Kamp gaat het niet louter om een verlenging maar om een verbetering van de huidige cao: de salarissen bij NS zullen volgend jaar de loonontwikkeling in het bedrijfsleven volgen en nu staat al vast dat de NS'ers in 1987 een gratificatie van 1,5 procent krijgen. Verdere arbeidstijdverkorting in 1987 noeinde Van der Kamp niet reëel, gezien de geweldige achterstanden in het opnemen van verlofdagen bij de Spoorwegen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 november 1986

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Principeakkoord over cao bij NS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 november 1986

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken