Bekijk het origineel

Verhoogd risico door rijgedrag met signalen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Verhoogd risico door rijgedrag met signalen

Onveiligheid het grootst op kruispunten

2 minuten leestijd

ROTTERDAM - Chauffeurs van brandweer, ambulance en politieauto's die met sirene en zwaailicht rijden, vertonen een rijgedrag dat verhoogde risico's met zich meebrengt. Van de ruim 100 slachtoffers per jaar, waarbij huipverleningsvoertuigen betrokken zijn, heeft 40 procent van de gevallen betrekking op het gebruik van bijzondere signalen.

Dat stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in een rapport dat op verzoek van de ANWB is gemaakt. Uit de rechtspraktijk blijkt, dat niet alle riskante handelingen van de bestuurder van een hulpverleningsvoertuig die een dringende taak. te vervullen heeft gerechtvaardigd zijn.

De bestuurder zal zich continu dienen af te vragen of de noodzaak, om van bijzondere bevoegdheden gebruik te maken op grond van de op het spel staande belangen, opweegt tegen de vaak bewust genomen verhoogde risico's voor de verkeersveiligheid. Uit de literatuurstudie blijkt echter dat niet altijd de hulpverlener de veroorzaker is van het ongeluk. Vaak zegt de andere weggebruiker geen sirene te hebben gehoord.

Uit de analyse blijkt voorts dat de meeste verkeersongevallen met hulpverlenings-voertuigen plaatsvinden biimen de bebouwde kom, het meest op kruispunten. Bij meer dan 60 procent van de ongevallen reed men door rood licht. Circa 64 procent van de ongevallen gebeuren met politieauto's, waarvan een derde tijdens achtervolging en aanhouding. De brandweer scoort met 8 procent van het totaal aantal, waarvan het hoogste percentage tijdens het voeren van signalen. Circa 27 procent van de ongevallen gebeuren met ambulances, waarbij het risico als signalen worden gebruikt ongeveer 3,5 keer zo groot is als wanneer geen signalen worden gebruikt.

Rood licht

In de jaren 1983 en 1984, zo berekende de SWOV, waren 219 slachtoffers betrokken bij ongevallen met hulpverleningsvoertuigen. Acht mensen kwamen daarbij om het leven. In het rapport doet de SWOV aanbevelingen met het oog op de verkeersveiligheid. Hoewel er wettelijke richtlijnen voor deze voertuigen bestaan, weet men te melden dat met name de instructie dat slechts met lage snelheid door rood licht mag worden gereden, overtreden wordt. Het rijgedrag kan worden verbeterd door strictere naleving van de dienstvoorschriften.
Ook voor de andere weggebruikers lijkt het wenselijk nadere gedragsregels te formuleren. Voorts acht de stichting een gespecialiseerde chauffeursopleiding van belang en zou er een inventarisatie moeten komen van eigenlijk overbodige spoedritten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 december 1986

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Verhoogd risico door rijgedrag met signalen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 december 1986

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken