Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ons reisdoel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Ons reisdoel

4 minuten leestijd

Wij reizen naar die plaats, van welke de HEERE gezegd heeft: Ik zal u die geven; ga met ons.Numeri10:29m

Wij reizen... Ervoer u dat ook sterk in deze dagen? Wij zijn een volk onderweg. Wij hebben hier geen blijvende stad. We zijn op reis door de jaren en de tijden heen. Waarheen? Weet u het antwoord op die vraag al? Wij reizen... Dat zegt Mozes in onze tekst. Mozes heeft zijn zwager Hobab op bezoek. En nu moet, na een korte onderbreking de reis weer verder. En dan zegt Mozes tot Hobab: „Wij reizen naar die plaats, van welke de Heere gezegd heeft: Ik zal u die geven; ga met ons". Wij reizen... Ja, dat kon Mozes met recht zeggen. Ze reisden, ze rustten en ze reisden weer verder. Zo ook nu. Weer moet het verder. En dan zegt Mozes dat hun reisdoel vaststaat. Ze gaan naar het land dat hun door God is beloofd. En hij vraagt ook of Hobab meegaat. „Ga met ons". Dat lijkt aantrekkelijk. Naar het land van melk en honing. Naar de plaats door God beloofd. Maar is het wel zo aantrekkelijk? De reis door de woestijn valt Israël zwaar. Het is al een jaar geleden dat ze uit Egypte vertrokken zijn. En nog zijn ze niet op de plaats van bestemming. Israël klaagde over de zorg van de Heere. Maar toch... de Heere zorgde. Mild en overvloedig. Dan was er eten. Dan was er drinken. „Zij werden dagelijks begenadigd". Moet u dat ook niet zeggen op uw reis? Zorgt de Heere niet dag aan dag? Nu in het nieuwe jaar aangekomen kijkt u nog eens terug. Droeg de Heere u niet het vorig jaar? Droeg Hij u de grens van oud en nieuw niet over? Is de Heere veranderd? Nee toch! Gaf de Heere u iets te weinig? Zelfs toen uw reis werkelijk een woestijnreis leek? Nee toch. Als u zo op Hem ziet, dan kunt u verder, ook het nieuwe jaar in dat voor u ligt. Wij reizen... Mozes durft verder. Hij kan ook verder. Want Hij ziet op de Heere. Hij vertrouwt de beloften van de Heere. De Heere heeft beloofd Zijn volk in het beloofde land te brengen. En Mozes getuigt tegen Hobab van de belofte van God. Hij moet verder door de woestijn. Hij kan ook verder. Want zijn reis is een reis op het kompas van wat God beloofde. Naar de plaats waarvan God heeft gezegd die te zullen geven. Zo mogen al Gods pelgrims verder in het pas begonnen jaar. Ze reizen door de woestijn van het leven. Maar hun reisdoel staat vast! Naar die plaats die hun Heere en Zaligmaker voor hen heeft bereid. En dan brengt ook dit komende jaar ieder die de Heere kent, of mag leren kennen, weer een jaar dichter bij Hem. Zo reist, door de woestijn van het leven, de schare van Gods kinderen voort, naar die plaats waarvan de Heere heeft gezegd hen die te geven. Immers: „Ik ga heen om u plaats te bereiden". Wij lijken ondenweg veel op Israël. Geen haar beter zijn Gods pelgrims. „Zo Gij, Heere, de ongerechtigheden gadeslaat", niemand zou in die plaats komen. Wat is het mij dan een heerlijk wonder dat de Heere zo getrouw is als sterk. Hij leidt over de hoogten en door de dalen. In de woestijn draagt en schraagt Hij de zijnen.
Wat is uw reisdoel? Is uw deel onder deze pelgrims? Op weg naar die plaats? Of niet misschien? Het nieuwe jaar ingegaan, maar zonder te reizen naar Sion? Blijft niet zo doorreizen! U komt buiten het land der belofte om. Uw ongeloof en uw onbekeerlijkheid is de oorzaak. Wij roepen u aan het begin van het nieuwe jaar toe: "Ga met ons". De Heilige Geest wil door dit woord u lokken en trekken. Uw hart inwinnen. De reis gaat over Bethlehem, waar u schuldig en verloren leert buigen. U gaat belijden: „Heere, ik bleef achter. Eigen schuld". Gods Geest bedient U uit de Zaligmaker. Zet U op de weg. De levende Weg, Christus. Hij leidt U achter Hem aan. Uw reis gaat door de woestijn. Over de nauwe weg. Maar het reisdoel is „de plaats, waarvan de Heere gezegd heeft: Ik zal u die geven". Wie niet meereist, komt voor eeuwig om. Daarom haast u in dit pas begonnen jaar. Wie zal zeggen hoe kort uw levensreis nog duurt. Kom, ga met ons en doe als wij. Al Gods pelgrims reizen verder. Ook nu in 1987 gaat het door. Hun reisdoel is de stad die fundamenten heeft. Straks treden ze binnen door de paarlen poorten in de Godsstad, in het nieuw Jeruzalem! En eeuwig ligt de lofzang op hun lippen: „Door U, door U om het eeuwig welbehagen".

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 januari 1987

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Ons reisdoel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 januari 1987

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken